Recensie: En alweer bleven we ongedeerd

Hanna Bervoets – En alweer bleven we ongedeerd: uitgeverij Atlas Contact

Dit is de derde en laatste columnbundel van Bervoets’ columns uit Volkskrant Magazine. Hiermee staat mijn teller van gelezen columnbundels van Bervoets op twee uit drie. Haar vorige bundel, Opstaan, aankleden, niet doodgaan omschreef ik als ‘een boek vol hapklare brokken vol humor en inzicht’. Het was bovendien het boek dat er definitief voor zorgde dat Hanna Bervoets mijn favoriete Nederlandse schrijfster werd. Hoe zou En alweer bleven we ongedeerd bevallen?

Sinds haar vorige bundeling van columns ben ik geen Bervoets-leek meer. Ik las -op eentje na- al haar romans en zie reikhalzend uit naar haar nieuwste boek, Ivanov, die voor januari 2016 op de planning staat. En alweer bleven we ongedeerd biedt dan ook vooral veel herkenning voor de Bervoets-kenner. Opnieuw laat ze zich van een intelligente, grappige en scherpe kant zien. De columns zijn vertrouwd qua opzet, en tegelijkertijd net zo verrassend. Je weet van tevoren nooit welke weg Bervoets in zal slaan met haar columns, en dat maakt En alweer bleven we ongedeerd tot een waar leesfeestje.

Hannah-BervoetsIn tegenstelling tot Opstaan, aankleden, niet doodgaan, die ik in recordtempo uitlas, heb ik voor deze bundel mijn tijd genomen. En dat loonde. Wat heb ik er weer ontzettend van genoten. Van Bervoets’ stijl, nuance en scherpzinnigheid. Ik kijk nu heel anders tegen wachten aan, een volwassen Pippi Langkous is een afschrikwekkend beeld en de fotowand in politieseries en thrillers is inderdaad een bijzonder fenomeen. Iedereen kent wel voorbeelden van pap -een passief-agressief persoon-, spullenkarma is waarschijnlijk de reden waarom er thuis zo weinig door vriendlief wordt weggegooid, en haar betoog over waarom Miley Cirus’ clip niet seksistisch maar mooi is en van grote schoonheid getuigt heeft ook mij anders naar Wrecking Ball doen kijken.

De totale diversiteit en het gemak waarmee Bervoets de maatschappij in een kritisch daglicht zet, blijft mij positief verbazen. Maar daarnaast zitten er dit keer -voor mijn gevoel- meer persoonlijke columns in. Met meer voorbeelden uit haar eigen, dagelijks leven. Dit biedt hoe dan ook een interessant kijkje in de hersenpan van Bervoets.Ze bewijst met deze columnbundel opnieuw wat een veelzijdig schrijfster zij is, en hoe origineel zij schrijft.

Ik raad iedereen dan ook aan deze bundel in huis te halen en ervan te genieten. Niet door er doorheen te razen maar juist door je gemak te nemen. Laat de woorden op je inwerken, verbaas je over het vernuft waarmee Bervoets schrijft, lach om de ogenschijnlijk idiote connecties die achteraf toch erg slim bleken te zijn en verwonder je over de scherpzinnigheid die Bervoets blijft handhaven, het hele boek lang.

En alweer bleven we ongedeerd – Hanna Bervoets €14,99

4 gedachten over “Recensie: En alweer bleven we ongedeerd

1. Naast een Murakami-kenner ben je ook al een Bervoets-kenner, chapeau! ;-) Na Efter moet ik eigenlijk ook meer van haar lezen, want dat vond ik echt een goed boek, maar eigenlijk lees ik nooit verhalenbundels. Tijd om daar wat verandering in te brengen.

2. Welke roman heb je nog niet gelezen dan?
    Ik ben zo’n Bervoets fan :) Ik vond vooral de column over verslaafd zijn aan het gevoel van opluchting geniaal (en stiekem heel herkenbaar)