Recensie: We moeten je iets vertellen

Marion Pauw – We moeten je iets vertellen: uitgeverij Ambo Anthos

Het voorlopig laatste boek van Marion Pauw. Met dit boek, haar ‘meest persoonlijke tot nu toe’, neemt ze voorlopig afscheid van het schrijven. Ik had dan ook hoge verwachtingen van deze laatste thriller. Wat zou het bieden? En wat maakt het zo persoonlijk?

In We moeten je iets vertellen kruipt Marion Pauw in de huid van schrijfster Kathelijne. Kathelijne is een jonge vrouw die een relatie heeft met een getrouwde man, Michiel. Ze raakt in verwachting van hem, maar hij besluit voor hen dat het het beste is dat er een abortus wordt gepleegd. Kathelijne stemt hiermee in, maar de dag na de behandeling vindt ze een briefje op haar nachtkastje, in haar eigen handschrift: “We moeten je iets vertellen“. Terwijl Kathelijne worstelt met haar gevoelens over het kwijtraken van haar vruchtje, probeert ze erachter te komen wat haar relatie met Michiel werkelijk betekent. Wil ze wel bij hem blijven, of was dit de druppel?

Tegelijkertijd probeert ze te ontdekken wat het briefje te betekenen heeft. Naarmate de dagen verstrijken komen er steeds meer boodschappen op het briefje te staan. Er blijkt een connectie te zijn met haar verleden, en om erachter te komen wat de teksten betekenen zal Kathelijne terug moeten naar haar geboortedorp, waar ze onder de streng gelovige gemeenschap bekend staat als Ruth; de vrouw die hen heeft verlaten en een boekje open heeft gedaan over het misbruik dat plaatsvond in hun kerk. Het wordt een helse tocht naar het verleden, die zowel Kathelijne als haar omgeving niet onberoerd zal laten. Wanneer Kathelijne bovendien doodsbedreigingen via de sms ontvangt is het haar duidelijk: ze is iets op het spoor, maar wat?

wemoetenjeietsvertellenHoewel We moeten je iets vertellen zeker zijn goede kanten heeft, wist het boek mij niet te raken. Er zit teveel afleiding in doordat Pauw haar personage Kathelijne constant laat vertellen over het schrijfproces, wat erbij komt kijken als je boek nagekeken wordt door een redacteur en allerlei andere schrijfgeoriënteerde zaken die niets met het verhaal an sich te maken hebben. Natuurlijk is het hoofdpersonage bezig met het schrijven van een verhaal, maar de persoonlijke beslommeringen zouden veel meer overheersend moeten zijn. In mijn optiek althans. Wat dat betreft worden de verbindende lijntjes pas laat, na de tweede akte, gelegd.

Wanneer de vorderingen op gang komen, en Pauw/Kathelijne zelf ook minder afgeleid lijkt te zijn door het plaatsen van kanttekeningen, teksten tussen haakjes en berichten naar haar eindredacteur, is het verhaal zowaar spannend en verrassend. Ik miste echter een connectie met het verhaal, zoals ik dat wel had met De wilden en Hemelen. Hierin toonde Pauw naar mijn mening haar enorme schrijftalent, door haar personages gestalte en diepte te geven, waardoor deze boeken niet gelezen maar verslonden werden door mij. De diepgang uit deze voorlaatste twee boeken miste ik in We moeten je iets vertellen. Daarvoor komt het boek te langzaam op gang en zitten er teveel afleidingen in verwerkt.

Wel biedt het boek een interessant inkijkje in het reilen en zeilen van een schrijfster, en alle zaken die bij een schrijfproces komen kijken. Sommige dingen die Pauw schreef, herkende ik van Jouw verhaal, waar ze een masterclass thrillerschrijven gaf. Andere dingen waren nieuw, zoals de stem die ze Kathelijne geeft om te verwoorden dat ze zich niet prettig voelt als schrijfster. Het is algemeen bekend dat dit boek het meest persoonlijke boek is dat Pauw schreef, en het is interessant te ontdekken welke passages zo persoonlijk zijn. Dit kun je voor jezelf invullen, maar ik gok dat het met name te maken heeft de manier waarop ze zichzelf als schrijfster ziet, waarop Kathelijne zichzelf als schrijfster ziet. Dat maakt We moeten je iets vertellen zonder meer een must voor haar vaste lezers, en sowieso onmisbaar voor de liefhebbers van Nederlandse literaire thrillers.

Er valt dus genoeg te halen uit We moeten je iets vertellen. Het was alleen niet hetgeen ik verwachtte aan te treffen.

We moeten je iets vertellen – Marion Pauw €19,99