Recensie: De laatste vier dagen van Paddy Buckley

Jeremy Massey – De laatste vier dagen van Paddy Buckley: uitgeverij Brandt

Het debuut van een voormalig uitvaartmedewerker turns schrijver over, jawel, de uitvaartbranche. Dat lijkt een simpele zaak van ‘schrijver blijf bij je leest’, maar niets is minder waar. De laatste vier dagen van Paddy Buckley is grappig, venijnig, onvoorspelbaar en getuigt van groot talent.

De Paddy Buckley uit de titel is een dertiger uit Dublin, die als uitvaartmedewerker werkt. Hij behandelt de doden met respect en weet voor elk probleem een oplossing te bieden. Paddy geniet het respect van zowel nabestaanden als de gemeenschap van Dublin. Toch is zijn leven niet altijd zo positief geweest. Twee jaar geleden verloor hij zijn vrouw en ongeboren dochtertje bij een verkeersongeluk. Sindsdien heeft hij geen liefde meer gehad in zijn leven. Zijn focus ligt daarom op zijn werk. Wanneer hij na het overlijden van een heer op leeftijd het gebruikelijke gesprek voert met diens weduwe, slaat ineens de vonk over: ze eindigen in bed. Maar vanaf dat moment gaat alles mis.

Totaal van de kaart rijdt Paddy later die nacht door de straten van Dublinom een nieuw lichaam op te halen. Hij let hierbij niet goed op en rijdt de broer van de grootste maffiabaas van de stad omver. Donal Cullen is dood, en in blinde paniek vlucht Paddy. Hij probeert de dagelijkse gang van zaken op te pakken maar uitgerekend hij wordt aangewezen om bij Vincent Cullen, de maffiabaas, langs te gaan om de begrafenis te bespreken. Hoe lang kan hij verborgen houden dat juist hij, degene op wie de familie leunt voor steun en zorg, degene is die Donal heeft doodgereden? Vincent zweert op wraak, en rust niet voor hij de dader heeft gevonden. Het lijkt erop dat Paddy’s dagen zijn geteld.

paddybuckley

Dit is zonder meer het literaire equivalent van Guy Ritchies film Lock Stock and Two Smoking Barrels. Het verhaal is net zo sarcastisch, grappig en verrassend. Je rolt van de ene verrassing in de andere en het gitzwarte gevoel voor humor dat Massey op elke bladzijde in zijn verhaal verweeft, spat van de pagina’s. Ik heb meerdere keren met een grijns op mijn gezicht gelezen. Mede hierdoor vloog ik door het boek, en voor ik het wist was het boek uit. En dat was jammer, heel jammer. Paddy en de andere personages worden namelijk erg levensecht beschreven. Ze zijn kleurrijk en je tekent ze zo uit aan de hand van Massey’s beschrijvingen.

Bovendien laat Massey met deze misdaadroman zien dat hij een levendige fantasie heeft maar daarnaast ook beschikt over een uitstekende schrijfstijl. Massey schrijft vlot, recht voor zijn raap en met veel humor. De belevenissen van Paddy Buckley zijn even frappant als origineel. De ontwikkelingen volgen elkaar rap op, waardoor het verhaal geen moment aan snelheid verliest. Het is zaak je aandacht er goed bij te houden, want Massey blijft elke pagina weer verrassen. Ik hoop dan dat Massey in toekomstige romans zijn schrijftalent verder ontdekt. Het zou jammer zijn als hij qua onderwerpen in de uitvaarthoek blijft zitten. Getuige het talent dat hij in De laatste vier dagen van Paddy Buckley laat zien, vermoed ik dat dat wel goed zit. Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar nieuw werk van deze fijne schrijver.

De laatste vier dagen van Paddy Buckley is verrassend, origineel en bovendien gewoon goed geschreven. Ben je op zoek naar een leuk, grappig boek met cynische ondertoon? Haal dit geweldige debuut dan meteen in huis. Leesplezier gegarandeerd!

De laatste vier dagen van Paddy Buckley – Jeremy Massey €17,50

9 gedachten over “Recensie: De laatste vier dagen van Paddy Buckley