Recensie: Het gewicht van bloed

Laura McHugh – Het gewicht van bloed: uitgeverij Cargo

Een plattelandsdorpje in het midden van Amerika. Een dorpje waar iedereen elkaar kent en niemand geheimen heeft. Of toch wel?

In het dorpje Henbane, waar nooit iets gebeurt, wordt op een dag het lichaam gevonden van de 17-jarige Cheri. Ze verdween een jaar eerder spoorloos, maar nu is haar lichaam gevonden in een holle boom. Lucy Dane was haar enige vriendin, en de dood van Cheri valt haar zwaar. Haar vader Carl biedt weinig steun; na de plotselinge verdwijning van Lucy’s moeder Lila, een jaar na haar geboorte, is hij nooit meer dezelfde geworden. Hij regelt echter toch een zomerbaantje voor haar bij het bedrijf van haar oom, Crete. Wanneer ze op haar werk wordt opgedragen een caravan uit te ruimen, treft ze hier een kettinkje aan. Ze herkent het: het is de ketting van Cheri.

Wat doet die in de caravan? Wat is er gebeurd in het jaar tussen Cheri’s vermissing en de vondst van haar lichaam? Lucy gaat op onderzoek uit, maar dit wordt niet door iedereen gewaardeerd. In het kleine Henbane kan maar weinig echt geheim blijven, en de ontdekkingen die Lucy doet, houden nauw verband met haar eigen familiegeschiedenis. Hoe dieper ze graaft, hoe lelijker de waarheid blijkt te zijn. Doet ze er wel goed aan om te spitten, of kan ze het verleden niet beter laten rusten? En wie is er nu eigenlijk nog te vertrouwen?

hetgewichtvanbloed

Het gewicht van bloed is de debuutthriller van de Amerikaanse Laura McHugh. Voor een eerste thriller is het een zeer goed geslaagd boek. Het is niet zozeer een super spannend boek, maar juist erg intrigerend. Je bent zo benieuwd hoe de vork nu in de steel zit, dat je constant door blijft lezen. Pagina na pagina schieten voorbij zonder dat je het doorhebt. McHugh heeft hier handig op ingespeeld door scherp en vlot te schrijven, en haar verhaal te doseren. Lucy is niet de enige die het verhaal vertelt. Ook Lila, van wie je er later achter komt dat het haar moeder is, speelt een grote rol in het boek. Zij vertelt haar verhaal aan de lezers, maar doet dit op een manier waarop je in het begin niet eens doorhebt dat haar verhaal zich in een heel andere tijd afspeelt.

Het is schokkend te lezen wat Lila is overkomen, en je hoopt als lezer vurig op een goede afloop voor Lucy. Soms is Het gewicht van bloed vergezocht, maar het wordt geen moment saai. Dit komt door de kleurrijke personages die McHugh opvoert. Je kunt ze allen zo uittekenen. En dat draagt bij aan de geloofwaardigheid van het totaal. Daarnaast schetst McHugh een haarscherp beeld van het reilen en zeilen in een klein, Amerikaans dorp. De onderlinge verstandhoudingen, de argwaan maar ook de openheid naar elkaar; alles wordt even duidelijk en met enig sarcasme beschreven.

Het gewicht van bloed is mede hierdoor een verrassende thriller, met interessante plottwists en boeiende personages, die absoluut het lezen waard is.

Het gewicht van bloed – Laura McHugh €19,90

4 gedachten over “Recensie: Het gewicht van bloed