Recensie: Leven of dood

Michael Robotham – Leven of dood: uitgeverij Cargo

Goed en kwaad, daar zit een duidelijk verschil tussen. Toch? Degene die kwaad doet, is slecht en degene die goed doet, is een goed persoon. Michael Robotham test deze gegevens tot het uiterste in Leven of dood, waar niets is wat het lijkt.

De slechterik in dit verhaal is Audie Palmer. Hij was betrokken bij een roofoverval op een geldwagen waarbij een politieagent om het leven kwam. Bij de overval werd hij zelf in het hoofd geschoten, en na maanden van coma werd hij berecht tot tien jaar gevangenisstraf. De zeven miljoen dollar die bij de overval ontvreemd werden, zijn nooit teruggevonden. Wat volgt is een jarenlange strijd op leven of dood, want in de gevangenis heeft Audie enkel vijanden. Talloze keren wordt hij gestoken, gebrand, geslagen en gewurgd. Iedereen zit achter zijn geld aan, behalve Moss. Met deze medegevangene sluit hij vriendschap, maar zelf hem vertrouwt hij niet. Op de vooravond van zijn vrijlating ontsnapt Audie uit de gevangenis. Hij verdwijnt spoorloos, en niemand weet waar hij heen is.

Toch worden er fanatieke pogingen ondernomen om hem te vinden. Sherrif Valdez was de agent ter plaatse ten tijde van de roofoverval en is er op gebrand Audie terug te halen. Hij fungeert in dit verhaal als het goede, net als een FBI-agente die haar eigen onderzoek start naar de motieven van Audie Palmer: want waarom zou je ontsnappen op de vooravond van je vrijlating? Wat was er zo belangrijk dat het niet kon wachten? In plaats van te vluchten blijkt Audie een missie te hebben. Een missie die te maken heeft met sherrif Valdez en zijn gezin. Wanneer hij de vijftienjarige zoon van Valdez ontvoert, stevent het verhaal af op een bloedbad. Wat is Audie van plan?

levenofdoodGeweld, intimidatie, moord, onderdrukking, een falend rechtssysteem; de grenzen van goed en kwaad vervagen danig in Leven of dood. Audie lijkt de slechterik, maar is hij niet eerder een onschuldig slachtoffer van een corrupt rechtssysteem of is er meer aan de hand? Sherrif Valdez dient als de handhaver van het recht, maar zijn de methodes die hij gebruikt wel zuiver op de graat? Van Moss wordt het onmogelijke gevraagd. Hij wordt door onbekenden vrijgelaten uit de gevangenis met als opdracht Audie te vinden en hem aan zijn vrijlaters uit te leveren in ruil voor zijn vrijheid, maar kan hij dit wel? De keuzes die mensen maken en de verstrekkende gevolgen hiervan, worden uitstekend beschreven door Robotham, die hiermee een zekere suspense aanbrengt in zijn thriller.

Middels flashbacks kom je te weten wat de voorgeschiedenis is van Audie Palmer. Wie hij is, hoe hij opgroeide en zijn liefde voor de Zuid-Amerikaanse Belita. Beetje bij beetje vormt zich een puzzel, waarbij je de randjes al snel hebt gelegd, maar het middenstuk lastiger blijkt te kraken dan verwacht. Robotham is spaarzaam met het weggeven van puzzelstukjes, en dit zorgt voor een constant gevoel van spanning. Bij jezelf, als lezer. Want hoe zit het nou met Audie, en wat was zijn rol bij de overval? Vragen die constant door je hoofd spoken, en waar Robotham geen verlossend antwoord op geeft, tot het boek al bijna uit is.

Leven of dood is niet zozeer een razend spannend boek maar wel een nauwkeurig opgezet en uitgedacht boek dat om je constante aandacht vraagt. En dat maakt het boek op geheel eigen wijze spannend. Robotham vertelt kordaat, krachtig en zonder al te veel poespas over de verschrikkingen die worden begaan, hij deelt emoties uit alsof ze weinig voorstellen maar komt daarmee juist extra hard binnen bij de lezer. Juist het vanzelfsprekende van geweld en emotie is schokkend. Dit is het eerste boek dat ik van Michael Robotham las, maar het smaakt absoluut naar meer. Wat is Leven of dood een knappe thriller, wat een opbouw en wat een fantastische afronding. Ik wil meer.

Leven of dood – Michael Robotham €19,90

6 gedachten over “Recensie: Leven of dood

1. Mooie recensie. Ik houd wel van thrillerschrijvers die clichΓ©s vermijden en de grenzen van het genre opzoeken. Direct toegevoegd aan mijn toch al niet kleine te lezen stapel.