Recensie: Mooie meisjes

Karin Slaughter – Mooie meisjes: uitgeverij Cargo

De queen of suspense is terug met een nieuwe thriller. Na vorig jaar Veroordeeld, brengt ze nu opnieuw een losstaand boek uit. Geen meeslepend verhaal over Sara Linton en Will Trent dus, maar een geheel nieuw, spannend verhaal. Maar hoe leuk is dat eigenlijk? Wordt het niet weer tijd voor Sara en Will?

In deze nieuwe thriller staan de twee zussen Claire en Lydia centraal. Hun zusje Claire is getrouwd met Paul, een steenrijke maar vooral liefhebbende en attente echtgenoot. Het ontbreekt haar aan niets, tot Paul na een overval in het eerste hoofdstuk wordt vermoord. Tijdens het diner voorafgaand aan de overval, hadden zij en Paul de verdwijning van een jong meisje besproken. Deze zaak doet Claire sterk denken aan de verdwijning van haar eigen zusje, Julia. Zij verdween jaren geleden spoorloos, zonder dat er ooit een spoor van haar werd teruggevonden. De officiële lezing is dat zij is weggelopen en een nieuw leven voor zichzelf is begonnen, maar zowel Claire als haar zus Lydia hebben dit nooit geloofd. Tijdens de begrafenis van Paul wordt er ingebroken in de woning van hem en Claire; de dieven leken op zoek naar iets specifieks, maar wat? Wanneer de FBI zich ermee gaat bemoeien, gaan bij Claire alle alarmbellen af. Wat is er gaande?

Bij het nalopen van documenten op de computer van Paul stuit Claire op iets schokkends: filmpjes van vrouwen die vastgeketend zijn aan een muur in een schuurtje en op gruwelijke wijze worden gemarteld en verkracht om vervolgens vermoord te worden. Ze stapt naar de politie met de bestanden, maar die sussen haar geweten door te stellen dat het snuff-porno is, niet echt. Maar Claire kan het ongemakkelijke gevoel dat er meer aan de hand is, niet van zich afschudden. Bovendien lijkt een van de meisjes wel heel erg op het vermiste, jonge meisje uit het nieuws. Ze schakelt de hulp in van haar zus Lydia, van wie ze jaren geleden vervreemd raakte. Lydia zegt namelijk dat ze door Paul werd aangerand, maar Claire heeft dit nooit geloofd. De recente gebeurtenissen plaatsen alles echter in een ander daglicht. Maar hoe ver zijn beide zussen bereid te gaan? En zijn ze wel klaar voor wat ze op het punt staan te ontdekken?

mooiemeisjes-500x500

Ik moet direct bekennen dat ik moeite had me in het verhaal te verdiepen. Hiervoor weken de personages en de verhaallijn teveel af van Slaughters eerdere werk. Het voelde nog niet als een echte Slaughter. Suspense, daar staat ze bekend om. Maar Mooie meisjes is overwegend bikkelhard, met verbitterde personages en gruwelijke details. Met elk nieuw boek lijkt Slaughter de huiverfrequentie iets op te hogen, maar wanneer is het plafond bereikt? Gaandeweg het verhaal kwam ik er echter beter in. De opgevoerde personages kregen raakvlakken, en hun achtergrond werd duidelijker. Van daaruit kon ik vervolgens prima verder met de rest van het boek, dat zich steeds beter en toegankelijker liet lezen. Bovendien kwam er wel degelijk suspense om de hoek kijken, en flink ook.

Het werd, vooral bij de tweede helft van Mooie meisjes, ontzettend moeilijk het boek weg te leggen. Het verhaal spookte maar door mijn hoofd, en ik was er ontzettend op gebrand te lezen hoe het af zou lopen met Claire en Lydia. Dit komt -uiteraard- door Slaughters opbouw en stijl, waarvan ze in eerdere thrillers al bewees tot de top te behoren, maar zeker ook door de gecompliceerde personages. Slaughter laat zowel Claire als Lydia het verhaal vertellen, en zit ze hierbij erg dicht op de huid. Je leest over hun twijfels, hun worstelingen, hun emoties en strijd. Bovendien wordt je constant gechoqueerd met uitgebreide passages over de gruwelijkheden die de onbekende vrouwen in de video’s wordt aangedaan, maar later ook een martelgang waar Lydia doorheen moet.

Karin Slaughter heeft flink uitgepakt met deze thriller, en zoekt ook ditmaal de grenzen op van het geaccepteerde. Resultaat: een bikkelharde maar o zo verslavend goed geschreven thriller dat zijn weerga niet kent. Mooie meisjes is choquerend, indringend en naar, maar de onderwerpen die Slaughter hierin aankaart zijn niet ondenkbaar. Na deze heftige thriller ben ik dan ook bijna huiverig voor wat ze volgend jaar voor Sara Linton en Will Trent in petto heeft. Ik wacht gespannen af.

Mooie meisjes – Karin Slaughter €22,90

7 gedachten over “Recensie: Mooie meisjes

1. Mijn moeder is al jaren fan van Karin Slaughter, maar zelf las ik de laatste tijd niet zo vaak thrillers meer. Daar wil ik verandering in aanbrengen en deze thriller gaat dus ook zeker op mijn te-lezen-lijstje.

2. Fijn dat Slaughter Will en Sara een keer afwisselt, om eerlijk te zijn was ik een beetje ‘moe’ van Sara en Will. Dit boek lijkt meer in mijn straatje te passen, ik ben erg benieuwd geworden, vooral naar het gruwelijke tweede deel van het boek!

1. Haha ja, wat dat betreft heeft Slaughter fijn afgewisseld. Ik ben echter wel weer toe aan een flinke dosis Will & Sara, vooral na de gruwelijkheden in dit boek! Hoe zal zich dat voortzetten in het nieuwe WS-boek?