Recensie: Ja, ik wil niet

Eliza Kennedy – Ja, ik wil niet: uitgeverij Xander

De anti-chicklit. Zo zou ik Ja, ik wil niet het beste kunnen omschrijven. Geen brave, ietwat rommelige, vriendelijke heldin maar een losbandige, grofgebekte en aan alcohol verslaafde jonge vrouw die niet goed weet welke richting ze op moet met haar leven. Interessant. Of niet?

Maak kennis met Lily Wilder. Zoals haar achternaam al doet vermoeden is ze nogal een wilde. Ze werkt als advocate maar daarnaast drinkt ze, rookt ze, gebruikt ze drugs en slaapt ze met zoveel mogelijk (onbekende) mannen om het volste uit haar leven te halen. Prima als je single bent, zou je denken. Maar Lily is verloofd: over acht dagen trouwt ze met Will. Tenminste, dat is de bedoeling. Lily twijfelt namelijk. Aan haar liefde voor Will, aan het huwelijk als instituut, aan zichzelf. Haar familie is hierbij geen geruststellende factor. Na de scheiding met haar moeder is haar vader nog drie keer getrouwd, en zijn eerste drie vrouwen, Lily’s moeder, Jane en Ana, zijn goede vriendinnen. Vrije liefde is het streven, en wie is Lily om daaraan te twijfelen? Een huwelijk legt haar echter aan banden, vindt ze. Bovendien weet Will niet wat ze uitspookt als hij er niet bij is, en wat voor verleden ze heeft.

Voor haar bruiloft keert Lily voor het eerst in dertien jaar weer terug naar Key West, Florida. Ze is hier sinds ze tiener was niet meer geweest, en het blijkt dat ze nogal wat te verbergen heeft. Haar familie, inclusief haar vrijgevochten oma, probeert haar ervan te overtuigen dat trouwen met Will de verkeerde keuze is, maar hoe meer weerstand hun huwelijk oproept, hoe meer Lily ervan overtuigd is dat een huwelijk met Will juist een prima idee is. Maar wil ze echt een huwelijk instappen zonder dat hij alles van haar weet? En hoe ver is ze bereid te gaan voor de vrije liefde?

jaikwilniet

Vergis je niet: ondanks de olijke omslag is dit best een diepzinnig boek. Het verhaal begint met de ruige, opgefokte levensstijl van Lily en haar visie op het leven en de liefde, maar begint zich langzaam maar zeker te ontwikkelen naar een pleidooi voor vrouwen om zich te uiten en zich vrij te voelen op het gebied van zowel carrières als de liefde en seks. Zowel het mannelijk als vrouwelijk standpunt komt aan bod, en Kennedy gaat hierbij echt de diepte in. Betogen van hele pagina’s zijn niet vreemd, en het biedt daarmee een bijzonder kijkje in de psyche van haar personage Lily. Bij aanvang van het lezen voelde ik namelijk een zekere weerzin opkomen; wie was dit bizarre personage die het bloed bijna letterlijk onder mijn nagels vandaan haalde en voor wie ik geen enkel begrip kon opbrengen?

Wat dat betreft legt Kennedy goed uit, maar ze houdt ook langere tijd een zeker vorm van spanning bestaan. Wat Lily’s achtergrond is en waarom zij als tiener Florida ontvluchtte, wordt namelijk pas later duidelijk. Hoe zij dit alles voor Will verborgen houdt, is vreemd. Erg vreemd. Gelukkig komt Kennedy nog met een paar plottwists opdagen die het hele verhaal en het perspectief van Lily in een compleet ander daglicht plaatsen. Ja, ik wil niet verrast daarmee op meerdere gronden. Zowel qua stijl -grof, plat en met veel gescheld- als qua diepgang biedt deze roman meer dan je zou denken. Bovendien heb ik smakelijk moeten lachen om de uiteindelijke depositie die Lily tijdens haar bruiloftsweek voor haar baas in goede banen moet leiden. Hoewel dit pas richting het einde van het boek gebeurt, was de lachbui die ik kreeg een welkome afwisseling van de andere emoties die ik ervoer: verwarring, boosheid en onbegrip.

Ja, ik wil niet is heerlijk origineel en is een heuse rollercoaster. Je schiet als lezer van de ene in de andere emotie en Kennedy heeft een allesbehalve standaard heldin getypeerd. Het is knap hoezeer ik me betrokken voelde bij het verhaal, met wisselende emoties maar toch de drang om verder te lezen. Ben je op zoek naar een anti-chicklit, dan is Ja, ik wil niet het perfecte boek voor je. Zoek je echter een zoetsappig romantisch verhaal over een sympathieke heldin die enkel juiste keuzes maakt (hoe onrealistisch!), laat Ja, ik wil niet dan vooral liggen. Dit boek is niet voor de romantici onder ons.

Ja, ik wil niet – Eliza Kennedy €18,95

2 gedachten over “Recensie: Ja, ik wil niet