Recensie: Badgasten

Emma Straub – Badgasten: uitgeverij Ambo Anthos

Ik heb maandenlang uitgekeken naar dit boek. Badgasten stond op mijn must reads voor de zomer, en mijn must reads voor juni. Toen ik dit boek – in de originele Engelse versie, getiteld The Vacationers– van mijn boekzuster Petra kreeg, was ik dan ook laaiend enthousiast. Maar zou dit na het lezen van het boek ook nog steeds zo zijn?

Badgasten oogt in ieder geval als het perfecte zomerboek: zowel de titel als de omslag doen verlangen naar vakantie, verkoeling en heerlijk zomerweer. Het verhaal sluit hier naadloos op aan. De familie Post vertrekt voor twee weken naar een vakantievilla op Mallorca. Officieel om het slagen van dochter Sylvia te vieren, onofficieel als laatste lijmpoging in het huwelijk tussen Jim en Franny. Naast deze drie gezinsleden gaan ook zoon Bobby en diens oudere vriendin Carmen, en de beste vriend van Franny, Charles en zijn man Lawrence mee. Hoewel de vakantie idyllisch lijkt, borrelt er van alles onder het oppervlak.

Jim en Franny staan op het punt van scheiden; zij kan hem zijn slippertje met een jonge medewerkster op zijn werk niet vergeven. Jim worstelt met zijn gevoel van eigenwaarde; zijn vrouw raakt hij misschien kwijt, maar zijn baan is hij sowieso al kwijt. Maar ook Sylvia en Bobby hebben zo hun eigen sores. Sylvia wil dolgraag ontmaagd worden tijdens haar vakantie, en haar Spaanse leraar Joan komt hier zeker voor in aanmerking. Maar ziet hij haar ook staan? Bobby heeft in Carmen een oudere vriendin gevonden, maar zijn familie wil haar maar niet accepteren. En dan nog Charles en Lawrence; zij willen een baby adopteren, maar een eventueel succes hierin is nog erg onzeker. Bovendien vindt Lawrence dat zijn echtgenoot teveel naar Franny trekt. De vakantie die ze met zijn allen samenbrengt, begint naarmate de dagen verstrijken af te stevenen op een ramp. Haat en nijd voeren de boventoon, geheimen worden onthuld en oud zeer wordt opnieuw opgerakeld. Hoe zal deze vakantie eindigen?

emmabadgasten

Met je familie op vakantie; iedereen weet dat dit ofwel ontzettend meevalt, ofwel ontzettend tegenvalt. Deze laatste mogelijkheid wordt met veel gevoel voor detail en opbouw beschreven door Straub. Direct op de eerste bladzijde merk je dat de vakantie van de familie Post geen normale, gezellige vakantie wordt. Jim, die het eerst aan het woord komt, ziet op tegen de reis en wil zich het liefst opsluiten in huis en de wereld om zich heen vergeten. Waarom dit is, lees je pas later, maar het zet direct de toon. De nuances die Straub in haar boek aanbrengt, zijn perfect uitgewerkt, waardoor je je als lezer continu afvraagt wat er siddert achter de façade van gelukkige gezichten, en hoe dit tot uitbarsting zal komen.

Lijnrecht tegenover deze nuances, staan de messcherpe observaties die Straub toevoegt. Op onverwachte momenten worden prachtige vergelijkingen, scherpe constateringen en pijnlijk precieze observaties op je af geslingerd, waardoor je de zinnen nog een keer wil lezen. Omdat ze zo treffend zijn, en verrassen. Straub schrijft scherp, en intelligent. Bovendien heeft Straub levensechte personages neergezet, elk met hun eigen goede en zeker ook slechte kanten. Franny bijvoorbeeld is een vrouw die graag controle heeft over zaken, maar niet weet wat ze moet doen nu blijkt dat ze haar man Jim niet meer kan vertrouwen. Sylvia is een typische, opstandige maar onzekere tiener en Jim is een man die een ‘stomme vergissing’ heeft begaan en al maanden probeert het recht te zetten, er onderwijl zelf bijna aan onderdoor gaand.

Ben ik dus even enthousiast over Badgasten na het lezen als daarvoor? Ja. Absoluut. De personages zijn levensecht, ieder krijgt zijn of haar eigen podium en stem en de verhaallijn ontwikkelt zich gestaag, maar is ingenieus opgezet. Straub verrast met haar feilloze gevoel voor interpretatie en bovendien soepele schrijfstijl. Badgasten is wat mij betreft het ideale zomerboek; je waant je op Mallorca, kan het zonnetje voelen schijnen en kunt je bovendien onderdompelen in familieperikelen. Kortom: lees en geniet!

Badgasten – Emma Straub €19,99

14 gedachten over “Recensie: Badgasten

1. Wat grappig dat meningen zo kunnen verschillen over een boek. Ik heb het vorige week uitgelezen en ik vond er echt niets aan! Saai, langdradig, vol clichés en daarom heb ik er dus ook een negatieve recensie over geschreven. Maar fijn dat jij er wel van hebt genoten!

1. In het Engels, misschien dat dat er iets mee te maken heeft. Alhoewel ik normaal gesproken vaak veel liever boeken in het Engels lees.. ach, misschien lag dit boek mij gewoon niet zo!