Recensie: Grijs gebied

Marion Pauw – Grijs gebied: uitgeverij Ambo Anthos

Als afsluiting van deze Maand van het Spannende boek bespreek ik, net als vorig jaar, het geschenk. Dit jaar schreef Marion Pauw het geschenk met de titel Grijs gebied. Ik heb meerdere boeken van Pauw gelezen, en vooral haar latere werk, De wilden en Hemelen, beviel erg goed. Zou ze me met dit korte verhaal net zo weten te grijpen als bij deze laatste boeken?

Het antwoord daarop is een kort en krachtig ja. Ondanks de toch beperkte ruimte waarmee ze moet werken -dergelijke geschenkboeken zijn altijd dun- heeft ze een pittig, intens verhaal geschreven. Het verhaal in het kort is dat van Naomi, die op een doordeweekse avond wordt aangerand en gruwelijk mishandeld door een wildvreemde man. Maar het is ook het verhaal van Albert van der Zande, een buschauffeur die getuige is van de aanranding en mishandeling. Hij doet echter niets, belt zelfs niet met de politie. De dader heeft hem namelijk gezien. Uit angst blijft hij verscholen op zijn balkon zitten. Gelukkig voor Naomi is er een andere getuige die wel komt helpen.

grijs gebiedTerwijl Naomi probeert te herstellen wordt Albert verteerd door schuldgevoelens: had hij niet in moeten grijpen? Maar hij was bang, dus het was een begrijpelijk besluit, toch? De politie twijfelt aan zijn verhaal en begint hem als verdachte te zien, en dan knapt er iets bij hem: “Niemand fuckt meer met Albert van der Zande.”, schrijft Pauw. Het is heldere taal die ze gebruikt, en dat is kenmerkend voor het gehele verhaal. Situaties en acties worden zonder al te veel poespas met de lezers gedeeld. Dit komt soms bikkelhard binnen, zoals de aanval op Naomi, direct op de tweede bladzijde.

Het geweld dat wordt toegepast is extreem, de nasleep even bizar als indenkbaar. Voorop staat de vraag; Wat zou jij doen? Durf jij in te grijpen als je een misdrijf ziet? Het is gemakkelijk vanuit je luie stoel volmondig ‘ja’ te antwoorden, maar Pauw laat het Albert mooi verwoorden: “In vredestijd zijn we allemaal helden.” Ook al is het een kort verhaal, het boeit van de eerste tot de laatste pagina. Geweld, schuldgevoelens en emotionele schade, allen worden even helder en kordaat belicht.

Grijs gebied is heftig, intens en vooral erg boeiend. Ook al lees je dit boekje gemakkelijk in een halve middag uit, het blijft toch sluimeren. En ja, je vraagt je inderdaad af; wat zou ik doen?

Grijs gebied – Marion Pauw €0,- (gratis bij besteding van €12,50)

3 gedachten over “Recensie: Grijs gebied