Recensie: Meisje vermist

Tess Gerritsen – Meisje vermist: uitgeverij The House of Books

Voor de blogtour van uitgeverij The House of Books sluit ook ik aan met een recensie over een van de eerste thrillers die Tess Gerritsen schreef, en die nu pas in het Nederlands is vertaald: Meisje vermist. Het boek wijkt af van haar latere werk, en is ook eigenlijk geen thriller te noemen, maar meer een romantische thriller, in de stijl van Karen Rose.

Wat dat betreft was ik verrast; ik had geen idee dat Gerritsen ook dit genre boeken schreef. In dit boek geen Rizzoli en Isles, maar de pittige, onafhankelijke en erg assertieve forensisch arts Kat Novak. Wanneer op haar werk het lichaam wordt binnengebracht van een onbekende jonge, blanke vrouw die aan een overdosis lijkt te zijn overleden, doet Kat dit in eerste instantie af als een op zichzelf staand ongeval. In de hand van de vrouw zit echter een briefje met een telefoonnummer, die van Adam Quantrell, CEO van een groot farmaceutisch bedrijf, blijkt te zijn. Hij blijkt een persoonlijke interesse te hebben in het achterhalen van de identiteit van de vrouw, en wanneer er meer mensen worden gevonden die op dezelfde wijze om het leven zijn gekomen, wil hij samenwerken met Kat.

Maar kan Kat hem wel vertrouwen? Hij staat aan het hoofd van een farmaceutisch bedrijf, dat mogelijk verantwoordelijk is voor de verstrekking van de drugs die leidt tot de overdosissen. Wat speelt hier? En waarom is hij zo persoonlijk betrokken bij de zaak? Hoewel Kat en Adam steeds nader tot elkaar komen tijdens hun onderzoek, blijft ze wantrouwig. Dan neemt het onderzoek een verrassende wending en lijkt degene die verantwoordelijk is voor de dood van de slachtoffers het gemunt te hebben op Kat. Wat mag zij niet ontdekken?

gerritsen

Wat direct opvalt is de soepele schrijfstijl waarmee Gerritsen dit verhaal op haar lezers afvuurt. Meisje vermist leest soepel, vlot, er zit tempo in en er is eigenlijk geen ruimte om adem te halen; de ene ontwikkeling volgt op de andere. Daarnaast bevat deze thriller enkele belangrijke kenmerken die Gerritsen later zo herkenbaar hebben gemaakt. Zo is de academische inslag ook in haar vroege werk sterk vertegenwoordigd. Lichaamsdelen, apparatuur, maar ook chemische stoffen; allen worden bij hun academische naam benoemd, waardoor het al snel voelt of Gerritsen een college geeft. Dit is echter, in tegenstelling tot latere thrillers van haar hand, niet afleidend of verwarrend maar leerzaam.

Ook heeft Gerritsen ook in dit vroege boek sterke personages neergezet, die elk hun eigen inbreng leveren aan het verhaal. Ze beschrijft het verhaal en de verscheidene ontwikkelingen vanuit meerdere oogpunten en zorgt er zo voor dat elk personage voldoende belicht wordt. Dit zorgt voor een sterkere binding met zowel het verhaal als het welzijn van deze personages, en versnelt het leesproces. Je wilt weten wat Adam drijft, je wilt weten hoe het zit met het overlijden van de jonge mensen en je wilt vooral weten welke ontwikkeling het verhaal nu weer zal nemen.

Dan de combinatie romantiek en spanning. Deze combinatie ken ik voornamelijk van Karen Rose, maar Gerritsen doet niet voor haar onder. Ik durf zelfs te stellen dat Meisje vermist geloofwaardiger is qua romantiek dan menig boek van Rose. Hier namelijk geen stomend hete lustgevoelens maar prille, kwetsbare liefde tussen twee interessante personages. Hoewel de liefde gepaard gaat met de standaard gevaarlijke situaties die de band onderling versterken, is de verhaallijn zelf erg origineel. Daarnaast blijft Gerritsen realistisch en zorgt ze er via haar hoofdpersonage Kat voor dat eventuele vragen die lezers zich misschien stellen bij de romance tussen Kat en Adam, beantwoord worden.

Meisje vermist leest als een trein, maar ik wil toch een kleine kanttekening plaatsen. Gerritsen gaat namelijk niet heel diep op situaties en onthullingen in. In plaats daarvan worden dingen gepresenteerd als zijnde een feit, zonder daarbij al te veel in de diepte te springen. Wat dat betreft had er meer verdieping in kunnen zitten. Maar dit neemt niet weg dat Meisje vermist een hele aangename kennismaking is met het vroege werk van een inmiddels gelauwerde thrillerschrijfster. Het is leuk te zien wat zij nog meer in huis heeft, en is in feite onmisbaar voor elke Tess Gerritsen-fan.

Meisje vermist – Tess Gerritsen ā‚¬19,99

Dit boek las ik in het kader van een blogtour, opgezet door uitgeverij The House of Books. Klik hier voor meer informatie over het boek en een leesfragment.

3 gedachten over “Recensie: Meisje vermist