Recensie: Death Row Dollies

Linda Polman – Death Row Dollies: uitgeverij Bertram + De Leeuw

Altijd al benieuwd hoe het verhaal verder gaat als de thriller uit is en de moordenaar is gepakt? De realiteit blijkt bikkelhard te zijn voor veroordeelde moordenaars in Amerika, met name in Texas. De doodstraf is een veelgebruikte strafmethode, en in Death row dollies beschrijft Linda Polman wat hierbij komt kijken, wie de veroordeelden zijn, wie de vrouwen zijn die van ze houden en hoe dit leeft bij de Texaanse bevolking.

In verschillende hoofdstukken belicht Polman de diverse invalshoeken die men kan verwachten bij een boek over de doodstraf en alle betrokkenen. De relaties die vrouwen uit de hele wereld met deze terdoodveroordeelde mannen onderhouden, staat hierbij centraal. Death row dollies noemen ze zichzelf, omdat ze zich bij elk bezoek aan ‘hun’ man piekfijn uitdossen. Op veel begrip uit hun omgeving en in de VS hoeven de vrouwen niet te rekenen. “Kun je niet een leukere man krijgen? Of hou je van aandacht”?”, krijgen de vrouwen veelal te horen. Alleen de mannen die achter de tralies met ze schrijven en op tekenen van compassie en liefde wachten, begrijpen hen. De brieven die ze uitwisselen zijn een welkome afleiding van het dagelijks leven op death row.

Polman beschrijft in indringende details en met soms ronduit schokkende voorbeelden hoe een dag in het leven van een terdoodveroordeelde eruit ziet. De omstandigheden waarin de gevangenen verkeren steekt sterk af tegen het geromantiseerde beeld dat Hollywood in films als The Green Mile presenteerde. Dit was soms slikken, maar zoals Polman het al beschrijft: wij Europeanen zijn week. Wat dat betreft is Death row dollies een onthullende roman die geen detail, hoe onsmakelijk ook, onbesproken laat.

DeathRowDollies_NederlandsKlein

Ik kan met recht zeggen dat ik ontzettend veel nieuwe informatie heb verkregen via dit boek. Normaal gesproken ben ik niet iemand die non-fictie verslind, maar Death row dollies was wel erg fijn om te lezen. Polman schrijft onderhoudend, kleurrijk en uitgebreid. Over het gebruik van de verschillende methodes om gevangenen te doden, over de misstanden in de gevangenis en bij de executie, de gevoelens die bij zowel gevangenen als dollies leven, het reilen en zeilen van de stad Huntsville -waar veruit de meeste gevangenen worden geëxecuteerd- en de houding van de Amerikanen, met name de Texanen. Intrigerend was het om te lezen over de procedures die komen kijken bij zowel een executie als de rechtszaken hieraan voorafgaand. Ik heb meerdere malen met open mond zitten lezen, geschokt, verward en geboeid door alle informatie die werd gedeeld door Polman.

Haar aangename schrijfstijl hield me urenlang aan de pagina’s geboeid, en hoewel ze haar mening over de doodstraf in menig hoofdstuk laat doorschemeren, doet dit niks af aan de objectiviteit over bepaalde details. Ze heeft van dichtbij gezien hoe Huntsville is opgebouwd en hoe de bewoners van deze gevangenisstad over death row denken, heeft met de vrouwen en de gevangenen gesproken en heeft aan de hand daarvan haar boek opgebouwd. Death row Dollies is gedetailleerd, aangrijpend, onderhoudend en informatief.

Wil je juni, de Maand van het Spannende boek, goed afsluiten haal dan Death row Dollies in huis. Het is in mijn optiek de perfecte aanvulling op al die gelezen thrillers waarbij het verhaal ophoudt met het moment dat de moordenaar door de politie wordt ingerekend. Dat voor de mannen die de misdaden hebben gepleegd dan nog een heel ander verhaal begint, blijkt wel uit de aangrijpende details die Polman met haar lezers deelt. Maar he, ik ben dan ook een weke Europeaan..

Death row Dollies – Linda Polman €17,95