Recensie: De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird

Brooke Davis – De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird: uitgeverij Ambo Anthos

De Australische Brooke Davis werkte voor ze schrijfster werd als boekverkoopster. Aangestoken door alle verhalen om haar heen besloot ze zelf ook een gooi te doen naar het schrijverschap en schreef haar eerste roman: De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird. Maar of dit een succesvolle overstap is geweest?

De personages die ze opvoert zijn even kleurrijk als ongewoon. Zo is er Millie Bird, een zevenjarig meisje die een heftig leven heeft gehad. Haar vader is gestorven, en haar moeder kan de zorg niet voor haar aan. Ze laat Millie achter in een warenhuis, en keert niet meer terug. Millie wacht op haar, maar zonder resultaat. Gelukkig sluit ze wel vriendschap met de bejaarde Karl. Hij noemt zichzelf Karl de typist, naar zijn vroegere baan. Alles wat hij zegt, typt hij met zijn vingers op tafels, muren, zijn dijbenen of in de lucht. Wanneer Millie beseft dat haar moeder niet meer naar het warenhuis terugkomt, besluit ze haar thuis te zoeken. Daar treft ze een leeg huis aan. Ze stapt naar de overbuurvrouw, mevrouw Agatha. Deze bejaarde weduwe heeft zich na het overlijden van haar echtgenoot opgesloten in huis, waar ze haar dagen vult met venijnig commentaar schreeuwen naar alles wat niet bij haar en haar huishouden hoort.

Davis laat de levens van deze drie uitzonderlijke mensen samenkomen in een road trip die zijn weerga niet kent. Millie Bird, Agatha en Karl besluiten Millie’s moeder, die in een reisplan aangaf naar Melbourne te zijn gereisd, achterna te gaan en zo Millie te herenigen met haar moeder. Hun tocht voert ze door Australie, waar ze per bus, auto, trein en lopend de afstand tussen Millie en haar moeder proberen te verkleinen. Maar waar drie totaal verschillende personen samenkomen, ontstaat frictie, en het duurt dan ook niet lang voor het kleine reisgezelschap uit elkaar valt. Zal Millie haar moeder ooit terugzien?

milliebirdWat Brooke Davis ontzettend knap heeft gedaan is personages neerzetten die op het eerste gezicht volkomen onbezonnen overkomen, maar toch met problemen en gevoelens blijken te kampen die hun vreemde gedrag compleet goedpraat. Door het verhaal vanuit ieders perspectief te vertellen, inclusief achtergrond, onstaat er begrip voor de personages en sluit je ze een voor een in je hart. Davis graaft haar personages helemaal uit, tot ze naakt voor je staan, en alles wat hen raakt, motiveert en interesseert is blootgegeven en er niks meer te verbergen valt. Ze doet dit echter op een speelse, terloopse manier. Hierdoor heb je in eerste instantie niet eens door wat voor diepzinnig, literair boek De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird werkelijk is.

Juist door de speelsheid heeft Davis zichzelf een breed platform geboden om haar personages de vorm en gestalte te geven die ze voor ogen had. Millie bijvoorbeeld is een vreemd meisje, met een bijzondere interesse in Dode Dingen. Haar sociale vaardigheden laten te wensen over, en het duurt even voor ik doorhad dat ze autistisch is en de wereld op een geheel eigen wijze ziet. Karl en Agatha ogen hard, onafhankelijk en bits, maar zijn in werkelijkheid kwetsbare, gebroken mensen met een versplinterd hart dat maar niet wil helen. Door haar unieke, soepele schrijfstijl heeft Davis deze drie personages even gecompliceerd als toegankelijke gemaakt. En dat is een combinatie die erg goed uitpakt. Niet alleen is de verhaallijn erg prettig en verrassend, de personages zijn ook erg aantrekkelijk.

Bovendien heeft Davis een aangename schrijfstijl, die ze aanvult met een verrassende keuze in presentatie. Heden en verleden wisselen elkaar af, en in plaats van op chronologische volgorde herinneringen op te halen speelt Davis op creatieve wijze met haar manier van vertellen. Lijstjes, punten, tips; elke bladzijde biedt weer een ander aspect. Al met al zorgt dit ervoor dat De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird een ongelooflijk leuke roman is geworden, die zeker tot mijn favorieten dit jaar behoort. Het is zoveel meer dan zomaar een roman; het is een roadtrip, het is een coming-of-age, het is diepgaand en het is vernieuwend. Het is, kortgezegd, het ideale zomerboek dit jaar.

De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird – Brooke Davis €17,99

3 gedachten over “Recensie: De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird