Recensie: De circusvrouw

Jelmer Jepsen – De circusvrouw: uitgeverij Xander

Mijn eerste kennismaking met Jelmer Jepsen is niet zijn debuutroman Vallen als het heet is, maar zijn tweede boek De circusvrouw, dat dit jaar verscheen. Ik had al veel positieve geluiden gehoord over beide boeken, en de stijl van Jepsen. Zou ik net zo enthousiast zijn?

In De circusvrouw heeft Margriet het grauwe Nederland ingeruild voor het idyllische eiland Elba. Ze heeft haar oude leventje achter zich gelaten, en een leven opgebouwd op Elba, inclusief vriendschappen met Sofie, Carlijn en Maria en een eigen, goedlopend, eettentje op het strand. Ze bakt gebakjes en brood, en brengt de namiddagen veelal luierend op het strand door, met zoontje Pim. Margriet lijkt het allemaal goed voor elkaar te hebben, maar onder het oppervlak houdt ze een groot geheim verborgen. Op Elba woont Margriet in het huis van Bruno Peppino, waarvan ze zegt dat het haar echtgenoot was.

Maar Pim en Margriet zijn de enige die de waarheid kennen. Margriet ontvluchtte in Nederland een miserabel huwelijk, maar heeft dit nooit bekend aan haar vriendinnen op Elba. Hoewel ze haar nieuwe thuis eigen lijkt te hebben gemaakt, denkt ze vaak terug aan hoe ze op Elba terecht is gekomen, en wat ze ervoor heeft opgegeven. En ook al lijkt het verleden ver weg, helemaal ontsnapt ze er nooit aan. Wat gebeurt er als het verleden haar achtervolgt, en lijkt in te halen? Hoe zal Margriet zich dan handhaven?

circusvrouw

De thema’s, de stijl en de personages: het is een combinatie die Jepsen als een ware kunstenaar heeft samengevoegd. Het heeft een bijzonder verhaal opgeleverd over innerlijke kracht, vindingrijkheid en kansen creΓ«ren. Margriet is een heerlijk personage, die steeds verrassender keuzes maakt naarmate het verhaal vordert. Jepsen heeft een prachtig personage tot leven gewekt, wat er meermaals voor heeft gezorgd dat ik met een grijns zat te lezen. Hoewel ze, met name in het eerste deel van het boek, nog aan doortastendheid moet winnen, merk je wel dat ze iemand is die meer in petto heeft dan ze doet voorkomen. Bovendien komt ze algauw in hilarische situaties terecht, die erg herkenbaar zijn.

De circusvrouw leest als een trein, met name omdat het verhaal goed in elkaar steekt, overzichtelijk blijft -ondanks de veelvuldige terugblikken die Jepsen in zijn verhaal heeft verwerkt- en de schrijfstijl erg toegankelijk is. In plaats van zich te verliezen in diepzinnige uiteenzettingen en synoniemen laat Jepsen het verhaal voor zich spreken, en hij voegt bovendien veel humor toe aan het verhaal. Qua namen bijvoorbeeld. Margriet (Griet) was getrouwd met Hans, en samen hadden ze een pannenkoekenhuisje. En dan Bruno Peppino, en de verhaspelingen die daarop gemaakt worden. Daarnaast heeft Jepsen ervoor gezorgd dat ook de andere personages in het boek vol kleur en diepte zijn vormgegeven. Bruno Peppino bijvoorbeeld is een man die je zo kunt uittekenen. Iedereen kent een Bruno Peppino. Knap gedaan!

Verwacht van De circusvrouw geen diepgaande literatuur, of literaire uiteenzettingen. Daar is het het boek niet naar, en zo is Jepsens stijl niet. Is dat slecht? Nee, absoluut niet. Jepsen schrijft met een uitstekend gevoel voor stijl en humor en is creatief in zijn verhaalopbouw. Bovendien heeft hij een van de leukste vrouwelijke hoofdpersonen van 2015 opgetekend. De circusvrouw lezen is puur genieten. Ik zie dan ook erg uit naar Vallen als het heet is. Jelmer Jepsen is een schrijver waarvan je direct meer wil lezen, dus gelukkig ligt zijn debuutroman klaar in de kast. Wordt vervolgd!

De circusvrouw – Jelmer Jepsen €17,99

10 gedachten over “Recensie: De circusvrouw