Recensie: De gloriedagen van Walter Gom

Marcel Vaarmeijer – De gloriedagen van Walter Gom: uitgeverij Luitingh Sijthoff

Een merkwaardige hoofdpersoon, die zo lijkt te zijn weggelopen uit Forrest Gump, en een verhaallijn zoals enkel John Irving het kan schrijven: De gloriedagen van Walter Gom is een verrassend aangenaam boek, met ingrediënten die zich erg fijn laten mixen.

Laat je niet misleiden door de omslag. Achter de vrolijke kleuren, en de olijke prent schuilt een verhaal met diepgaande personages, verrassende plotwendingen en een scherpe stijl. Marcel Vaarmeijer schreef al eerder een thriller en kinderboeken, maar dit is zijn eerste roman, waarmee hij meteen groots uitpakt. Iris Hauser, de 26-jarige vrouwelijke hoofdpersoon, leidt een doorsnee leventje, tot ze haar bovenbuurman Walter Gom ontmoet. Ze sluiten vriendschap, en algauw helpt Walter haar met een sollicitatie. Hij voelt feilloos aan welke oplossing de situatie vereist, en wanneer hij ook anderen in Iris’ omgeving adviseert, besluit Iris, samen met haar vriendin Sofie en Cecile, een zakelijke duizendpoot, een ideeënbureau op te richten: Briljante Ideeën Bureau (BIB) is geboren, met Walter Gom als adviseur.

Dit gaat echter niet zonder slag of stoot. Walter is een man die erg in zichzelf gekeerd is. Hij verlaat zijn woning nagenoeg nooit, en het contact met de buitenwereld beperkt zicht tot Iris, zijn hoogbejaarde moeder en diens bodyguard, die hem voorziet in gezonde, voedzame maaltijden. Walter is erg onzeker en ziet zichzelf als een mislukt iemand, iemand zonder ook maar een greintje talent. Iris ziet hem echter voor wat hij ook is: een man met een briljante intuitie, en bovendien haar beste vriend. “De beste vriend die ze ooit zal hebben.” Maar terwijl Iris en Walter dichter naar elkaar groeien, neemt de druk van de buitenwereld toe. Na een controversieel advies aan een minister, wat resulteert in grootse Europese veranderingen, opent de pers de jacht op Walter. Maar hij wil zich niet bekend maken aan de buitenwereld. Hij draagt een geheim met zich mee, maar wat is dat? En wat heeft dat te maken met Iris?

waltergomDe gloriedagen van Walter Gom leest als een trein, is grappig, ontroerend, meeslepend en verrassend goed opgezet. Vaarmeijer toont met zijn eerste roman meteen het achterste van zijn tong, en dat pakt erg goed uit. Hij schrijft met flair, veel humor en heeft kleurrijke personages gecreëerd. Ik heb meermaals grinnikend op de bank gezeten, puur genietend van al het moois wat Vaarmeijer schreef. De adviezen die Walter geeft zijn recht voor zijn raap, humoristisch en erg creatief. Vooral om het idee voor de columns die Iris haar zus Roos kan schrijven over haar eigen vagina kan schrijven, heb ik smakelijk gelachen.

Vaarmeijer toont zich een waar talent, die even creatief als scherpzinnig uit de hoek kan komen. Niet alleen omschrijft Vaarmeijer zijn personages, en de groei die zij allen doormaken, maar hij schrijft ook kritisch over politiek beleid, de Nederlandse maatschappij en verstoorde gezinnen. Hiermee is De gloriedagen van Walter Gom een veelzijdig boek, dat heerlijk wegleest. Walter is een personage die je direct in je hart sluit, met al zijn gebreken en tekortkomingen. Het zijn juist deze minder aantrekkelijke karaktereigenschappen die van Walter zo’n fijn personage maken. Ook Iris, een jonge vrouw met een flinke dosis doorzettingsvermogen en een positieve insteek, is goed uitgediept en is iemand met wie je je als lezer kunt identificeren.

Zijn er dan geen minpunten? Nee, eigenlijk niet. De gloriedagen van Walter Gom is gewoon een heerlijk boek, met een verhaallijn in de stijl van John Irving, met personages die tot de verbeelding spreken. Het is een prachtig voorbeeld van geslaagde, Nederlandse literatuur. Genieten. Puur genieten.

De gloriedagen van Walter Gom – Marcel Vaarmeijer €17,99

17 gedachten over “Recensie: De gloriedagen van Walter Gom

1. Dit boek is helemaal aan me voorbij gegaan, dus ik vind het leuk om jouw recensie te lezen. Ik hou wel van wat lichtvoetigheid op z’n tijd. En ik denk dat het ook een leuke vaderdag-aanrader is!

1. Dank je! :-) De voorkant vond ik qua inhoud van het verhaal ook iets te olijk, maar laat je -zoals ik aanvankelijk- niet misleiden: het is echt een fijn boek! Ik zie het qua personage van Walter Gom als het Nederlandse antwoord op Don Tillman uit Het Rosie Project van Graeme Simsion. Net zo leuk! (zo niet leuker/ interessanter)