Recensie: In de schaduw van de maan

Elizabeth Haynes – In de schaduw van de maan: uitgeverij Cargo

In de schaduw van de maan is alweer de derde thriller die ik van Elizabeth Haynes lees. Tot nu toe bevalt elk boek erg goed, en weet Haynes met een superieur gevoel voor spanning haar lezers aan de pagina’s te binden, maar zou dit bij In de schaduw van de maan ook lukken?

Het verhaal bevat twee zonderlinge sterfgevallen. In het schuurtje van een landgoed in een klein, Brits dorpje nabij Londen wordt een jonge vrouw dood aangetroffen. Ze is met grof geweld om het leven gebracht. Bijna tegelijkertijd wordt aan de andere kant van de doorgaande weg, in de steengroeve, een auto met het levenloze lichaam van een vrouw van middelbare leeftijd aangetroffen. Louisa Smith wordt als hoofdinspecteur aangewezen om het onderzoek naar beide sterfgevallen te leiden, en algauw blijkt dit een stuk ingewikkelder te liggen dan gedacht. Naarmate het onderzoek vordert, begint dit bovendien zijn tol te eisen van de betrokken rechercheurs en politieanalisten.

Zo is er Andy, een ex van Louisa die getrouwd bleek te zijn. Hij probeert zich te bewijzen als degelijke rechercheur maar gaat te ver in zijn drang zijn reputatie van hem af te schudden. Hij raakt verwikkeld in een dodelijk kat en muis spel, waarbij hij niet doorheeft dat zijn leven de inzet is. Louisa raakt ondertussen te zeer betrokken bij haar medewerkers. Zal zij deze afleidingen aan de kant kunnen zetten om zo het onderzoek goed af te ronden? En zal ze nog op tijd zijn om Andy te redden? Als ook haar verdachten zich tegen elkaar beginnen te keren, lijkt het einde zoek. Ze zal alles op alles moeten zetten om de moordenaar te vinden.

schaudwvanmaanQua spanning blijft In de schaduw van de maan helaas achter bij de eerdere titels van Haynes die ik las. Met name Waarheen je ook vlucht blinkt uit in onderhuidse spanning. Dat miste ik bij deze thriller. En daar zijn een aantal factoren voor aan te wijzen. Allereerst wordt het verhaal door meerdere personages verteld; Louisa Smith, Andy Hamilton en een aantal verdachten; Flora, Taryn en Brian. Dit werkt uiteindelijk goed, maar omdat er -vooral in het begin van het boek- zoveel personages worden geΓ―ntroduceerd, is het soms terugschakelen naar wie wie ook alweer is. Helaas leidt dit af van het verhaal, en vertraagt dit het leestempo. Gelukkig werd dit later beter. Ten tweede legt Haynes goed uit hoe de opsporingsmethodes van de politie werken. Vooral de politieanalisten worden goed gepresenteerd. Hoewel dit een interessant kijkje biedt in het politiewezen, haalt ook dit soms de vaart uit het verhaal.

En toch zit er wel degelijk spanning in deze thriller. Het onderzoek vordert met elke pagina, en het is erg boeiend om te zien hoe de rechercheurs van Louisa’s team steeds dichter bij de waarheid komen. Je weet net zo weinig als hen, dus elk stukje informatie dat je gevoerd krijgt, probeer je zelf ook in de puzzel te passen. Wanneer de puzzel steeds completer wordt, is het wachten op de definitieve ontknoping, en dit stelt niet teleur. Bovendien zijn de personages

Haynes heeft een zeer prettige schrijfstijl, actief en toegankelijk. Daarnaast zijn de hoofdstukken kort, waardoor je letterlijk door het boek vliegt. Bovendien speelt Haynes met haar stijl en vormgeving. Politierapporten worden als dusdanig gepresenteerd, en samenvattingen van verhoren worden zoals de samenvattingen in het echt worden opgesteld gepresenteerd in het boek. Haynes experimenteert en speelt met de vormgeving, en dit pakt goed uit. Het maakt het onderzoek en het verhaal des te geloofwaardiger, en je begrijpt de conclusies van onderzoeksteam beter.

Al met al is In de schaduw van de maan vooral een interessant en boeiend boek, in plaats van een enge thriller. En dat geeft vreemd genoeg niet. Het verhaal heeft genoeg te bieden zonder perse de spanningsboog nodig te hebben.

In de schaduw van de maan – Elizabeth Haynes €19,90