Recensie: De onverwachte held van kamer 13B

Teresa Toten – De onverwachte held van kamer 13B: uitgeverij Gottmer

Young adult literair? Dat kan, absoluut, getuige het eerder gelezen boek Wat ik weet van Julie Berry. Die roman bevatte een literaire inslag die in menig roman voor volwassenen ontbreekt. Zou De onverwachte held van kamer 13B net zo literair zijn? Het is per slot van rekening voor Een perfecte dag voor literatuur van Not just any book.

In deze roman worstelt Adam met cijfers, drempels, tellen, zijn moeder, de gekte van zijn halfbroertje en vooral met zijn verliefdheid op Robin. Hij leert haar kennen in een praatgroep voor adolescenten met dwangneuroses. Maar Adam is onzeker; hij kan toch nooit leuk genoeg zijn voor Robin? Wanneer Chuck, hun therapeut, een opdracht verzint waarbij elk van de jongeren een superhelden alter ego aanneemt, weet Adam wat hij wordt: haar Batman. Batman en Robin. Hij wordt haar held. Maar hij heeft zelf genoeg problemen, hoe kan hij haar held zijn als hij zijn eigen leven niet eens op orde heeft?

Zo is er zijn broertje Moppie. Hij kampt, net als Adam, met angsten waartegen enkel de juiste priemgetallen helpen om hem te kalmeren. Dit krijgen zijn vader en moeder echter niet voor elkaar; Adam wordt hiervoor ingeroepen. En dan is er nog zijn moeder. Ze spaart al het afval op in huis, waardoor het thuis steeds penibeler wordt. Bovendien ontvangt ze dreigbrieven. Adam weet dat de politie niet kan worden ingeschakeld ‘vanwege de…andere problemen’ van zijn moeder, dus moet hij het zelf oplossen. Met al die druk op zijn schouders wordt het Adam bijna teveel. Gelukkig heeft hij Robin nog, maar terwijl zij steeds beter lijkt te worden, gaat Adam steeds verder achteruit. Hoeveel kan hij nog aan voor hij zelf breekt?

held13BWat is De onverwachte held van kamer 13B een onverwacht fijn boek. Het verhaal is vlot geschreven, bevat interessante personages en ingenieuze plotwendingen. Adam is een jongen die een intrigerende kijk op de wereld heeft, en Toten heeft hem een mooie stem gegeven. Hij ziet en ervaart dingen en alledaagse gebeurtenissen op een manier waarop wij ‘normale’ mensen het niet voor mogelijk houden. Dit wordt het best uitgelegd via de lijstjes met punten waaraan Adam moet werken, die hij zelf moet bijhouden. Hier staat onder andere op:

“Ik geloof dat mijn moleculen op sommige momenten radioactief zijn en kunnen exploderen, waardoor het straling regent op iedereen van wie ik hou tenzij ik bepaalde zuiveringsrituelen uitvoer, maar daar ga ik ook aan werken.

Ik geloof dat ik een leugenaar ben omdat ik alles wat ik moet verbergen moet verbergen. Het is moeilijk te onthouden waar de ene leugen ophoudt en de andere begint. Ik geloof dat zo veel liegen een ander iemand van je maakt, dat je er ziek van wordt.”

Met dit laatste punt doelt Adam niet alleen op de leugentjes die hij anderen vertelt over de mate van zijn dwangneuroses, met name het dwangmatige tellen en zijn angst voor bepaalde drempels, maar ook op zijn thuissituatie. Zijn moeder is een dwangmatige verzamelaarster en wordt bedreigd, maar hij mag hier met niemand over spreken. Toch zijn dit twee factoren die er enorm in meespelen dat hij steeds niet beter wordt. Erover spreken met anderen is een denkbeeldige drempel waar hij niet over durft te stappen. Tot de zaken zodanig escaleren dat hij wel hulp in moét schakelen.

Hoewel het verhaal zich leent voor een sterk, dramatisch verhaal is het dat alleszins geworden. Teresa Toten heeft een aangename, recht voor zijn raap schrijfstijl en weet voldoende humor in haar verhaal te stoppen om je te doen glimlachen, hier en daar zelfs hardop lachen en vooral doen verwonderen. Wat een prachtig verhaal is dit geworden. Wat een fijne humor, wat een mooie personages en wat een diepzinnig verhaal schuilt hier achter de zinnen. In haar thuisland Canada won Teresa Toten met De onverwachte held van kamer 13B de Govenor General Literary Award, een belangrijke prijs voor literatuur, met onder andere een categorie voor jeugdliteratuur.

Wat tot slot prachtig is gedaan, is de manier waarop Toten speelt met haar vertelstijl. Een lijstje met punten is ook daadwerkelijk een lijstje met een handgeschreven lettertype en lijntjes van het schrift. Een opzienbarende gedachte of schok bij Adam is niet zomaar een woord maar een woord in tekstballon, net als in stripboeken. Het draagt bij aan het onverwachte, waarmee Toten continu laat zien hoe creatief en origineel haar boek is. Om te zeggen dat De onverwachte held van kamer 13B een literair meesterwerk is, is overdreven. Het is echter wel een intens, mooi en ontroerend verhaal over een jongen die strijdt met de wereld, maar net zo hard tegen zichzelf. Een onverwacht literair genoegen.

De onverwachte held van kamer 13B – Teresa Toten €15,95

Lees hier want andere bloggers van Een perfecte dag voor literatuur van dit boek vonden.

4 gedachten over “Recensie: De onverwachte held van kamer 13B

1. Opvallend dat jij aangeeft dat je het wel literair vindt, terwijl ik het niet onder literatuur zou scharen. Maar als je me vraagt om dat te onderbouwen, zou ik niet weten wat ik moet antwoorden. Nog maar eens over piekeren dus…