Recensie: Waar het licht is

Jennifer Niven – Waar het licht is: uitgeverij Moon

Ik ben over het algemeen geen groot fan van het genre young adult. Liever lees ik romans en literatuur voor ‘volwassenen’. Waarom het woord volwassenen tussen aanhalingstekens? Omdat mijn recente ervaring met de paar young adult-boeken die ik las, me heeft geleerd dat deze ook voor een breder publiek toegankelijk zijn. Erg toegankelijk zelfs.

Zo ook Waar het licht is, een tragisch verhaal over twee tieners die hopeloos verliefd worden op elkaar maar beide kampen met zware psychische problemen. Finch is een jongen die al tijden lijdt aan depressies. Hij is constant bezig met zelfmoord; doet hij geen halfslachtige poging dan zoekt hij er informatie over op. Op de dag dat hij van een toren bij zijn school wil springen, merkt hij dat hij niet alleen is: zijn schoolgenoot Violet heeft hetzelfde idee. In plaats van te springen, praat hij haar van de richel af, waarna zij hetzelfde voor hem doet. Hiermee komen twee totaal verschillende maar toch zo overeenkomende levens samen.

Violet is een aantal maanden voor haar ontmoeting met Finch haar zus verloren in een auto-ongeluk, en ze durft niet meer te autorijden, niet meer te dromen, niet meer te schrijven en niet meer te leven. Finch doet zijn best haar wereld te vergroten, stapje voor stapje. Er ontstaat een vriendschap, die algauw uitgroeit tot een passionele liefdesrelatie. Maar waar Finch Violet wel kan helpen, lukt dit andersom niet. Finch blijft vasthouden aan zijn zwakheden, in plaats zich te richten op de mooie, nieuwe wereld die Violet hem laat zien. Hoe redt zij Finch, als hij zelf niet geholpen wil worden?

untitledWat ik bijzonder vind aan young adult is dat het steeds vaker belangrijke thema’s als pesten (Wonder van R.J. Palacio), kanker (Een weeffout in onze sterren van John Green) of de dood bevatten. Zo schreef John Green het ontroerende Het grote misschien, en duikt ook Jennifer Niven nu in het thema ‘dood’, ware het nu via depressies en zelfmoordplannen. Dat doet ze met veel gevoel voor detail en opbouw. Finch leer je bijvoorbeeld kennen als een jongen die zichzelf continu opnieuw uitvindt. De ene week is hij ‘ruige Finch’, de andere ‘nerdy Finch’, opdat de wereld zijn echte zelf maar niet leert kennen. De jongen die je als lezer leert kennen voelt zich constant ongemakkelijk en bedenkt personages en karaktertrekken voor zichzelf om maar een labeltje te krijgen van de buitenwereld. Wanneer er door de schoolpsycholoog echter definitief een label op hem wordt geplakt, kan hij hier niet mee omgaan. Hij heeft het gevoel dat de touwtjes uit zijn handen worden getrokken.

Dit staat in schril contrast met de steeds verder opbloeiende Violet. Waar het Finch aan innerlijke kracht ontbreekt, lijkt Violet er juist een overschot van te hebben. Door Finch herstelt ze, kan ze het verleden laten rusten en zelf doorgaan. De liefde die tussen Finch en Violet ontstaat is een geleidelijk proces, dat door Nivens stijl natuurlijk en logisch aanvoelt. Ze schrijft mooi, omschrijft goed en heeft een bijzondere kijk op de wereld en haar personages. Mede hierdoor is Waar het licht is een boek dat moeilijk weg te leggen is. Je wilt maar door, wordt opgeslokt door het leed, de strijd en de uitkomst voor Finch en Violet. Maar om te zeggen dat ik er nou ontzettend door werd geraakt, nee. Ik had dat in sterkere mate verwacht, maar dit gevoel bleef uit. Misschien ben ik te gehard, of misschien ben ik toch net niet de juiste doelgroep.

Feit blijft wel dat Waar het licht is een prachtig, onmisbaar boek is. Deze Amerikaanse tegenhanger van Carry Slee weet de vinger op de gevoelige plek te leggen zonder al te dramatisch te worden. Het verhaal spreekt voor zich, en wordt door Jennifer Niven slechts aangevuld met mooie constateringen, beschrijvingen en emoties. En dat resultaat mag er zijn.

Waar het licht is – Jennifer Niven €19,99

8 gedachten over “Recensie: Waar het licht is

1. Haha dat heeft het zeker! Het is net als Een weerfout in onze sterren een indringend verhaal over jongeren die worstelen met de dood en liefde. Ik denk dat jij deze ook erg kunt waarderen

1. Mooie recensie… De cover van dit boek spreekt mij eerlijk gezegd helemaal niet aan en daardoor was ik niet geneigd het te lezen maar jouw recensie doet mij mijn mening herzien.

2. Ik ben zelf een tiener en lees bijna altijd YA boeken, hoewel ik ook heel erg van andere soorten boeken hou. Als het goed is geschreven, wordt ik al snel in een verhaal meegesleurd. Dit boek heeft een grote indruk op me gemaakt en ik werd wel geraakt. Ik heb hardop gelachen om dit boek, maar ook hard gehuild. Een echte aanrader!