Recensie: Barracuda

Christos Tsiolkas – Barracuda: uitgeverij Ambo Anthos

De barracuda, een pijlsnelle vis met een omstreden reputatie: hij is even snel als genadeloos. Hij is vraatzuchtig en een meedogenloze rover. Danny Kelly, de hoofdpersoon in Tsiolkas’ nieuwste roman heeft als bijnaam de ‘barracuda’, een naam die niet treffender had kunnen zijn. Toch behelst dit boek meer dan een omstreden jongen die door menigeen gevreesd en bewonderd wordt. Het is tevens een roman over je kansen aan je voorbij zien schieten, omgaan met verlies en volwassen worden.

Inademen
Daniel, Danny, Kelly is een jongen met grootse dromen: deelname aan de Olympische Spelen als lid van het Australisch zwemteam. Zijn hele bestaan draait om zwemmen, om wedstrijdzwemmen en vooral om winnen. Hoewel hij zelf afkomstig is uit een simpele arbeiderswijk in Melbourne ziet een coach van een eliteschool zijn talent, en bezorgt hem een beurs voor de school. Hij belooft hem een kampioen te maken, en Danny’s hele jeugd draait om het zwemmen. Op school past hij er echter niet bij, hij wordt door de andere jongens met de nek aangekeken. Uiteindelijk weet hij vriendschap te sluiten met Taylor en Luke, maar het gevoel er niet bij te passen blijft. Hij vecht niet alleen tegen de concurrentie maar ook tegen het klassenverschil. Danny weet het ver te schoppen en wordt door zijn coach op handen gedragen, maar dan gaat het mis. Gruwelijk mis. Zijn carrière, zijn bestaan; het schiet allemaal aan hem voorbij. Radeloos en onthutst blijft Danny achter. En dan maakt hij een fout die zijn hele leven voorgoed zal veranderen.

Uitademen
Een volwassen Dan worstelt nog altijd met de keuzes die hij heeft gemaakt. Hij herinnert zich de mensen die hij heeft gekwetst, de verwachtingen die hij niet kon naleven, de verkeerde afslag op het kruispunt van zijn leven waardoor er geen terugkeer meer mogelijk is naar zijn vroegere zelf. Hij is van Australië naar Glasgow verhuisd met zijn vriend Clyde, maar mist Australië, mist zijn familie, mist het land en de cultuur. Hij werkt met verstandelijk gehandicapten, maar heeft Clyde nooit verteld waarom hij daarmee is begonnen, welke fouten hij in het leven heeft gemaakt en hoe hij daar nog altijd niet mee om kan gaan. Zijn hele volwassen leven heeft hij geprobeerd zijn jeugd, het zwemmen, weg te stoppen maar een confrontatie met het verleden is onvermijdelijk. Het is tijd dat Dan de goede man wordt die zijn moeder en beste vrienden nog steeds in hem zien, maar hoe? barracudaIk zal het heel flauw zeggen: ik ben als een barracuda door dit boek gevlogen. Vanaf de eerste pagina’s greep dit boek me, en uitademen was pas mogelijk toen ik de laatste pagina had omgeslagen. Tsiolkas neemt zijn lezers mee op een heftige, emotionele achtbaan van een jongeman die moet ontdekken hoe groot zijn wereld kan zijn, als hij zich hiervoor openstelt. In plaats daarvan benauwt hij zichzelf door niet verder te kijken dan naar het zwemmen, en de toekomst die hieraan verbonden is. De innerlijke strijd tussen wat goed en wat fout is, is prachtig verwoord door Tsiolkas, die ruim de tijd neemt om zijn personage Daniel Kelly gestalte te geven. Angsten, twijfels, arrogantie, mededogen en onderwerping; alles heeft zijn plek, en alles wordt even hartverscheurend verteld. Achteloos, bijna.

De schrijver wisselt tussen tijden en plaatsen. Het ene moment bevind je je in het hoofd van de jonge Danny in Melbourne, het volgende in het hoofd van een volwassen geworden Dan in Glasgow, en vang je een glimp op van zijn verleden, dat nog aan je vertelt moet worden. Het is soms lastig schakelen tussen de actualiteit en de herinnering, zeker als deze herinnering zo lang wordt beschreven dat het de actualiteit wordt, en een hoofdstuk over de volwassen Dan ineens hinderlijk blijkt te zijn omdat je dolgraag wilt verder lezen over de jonge Danny. Tsiolkas heeft hier gelukkig een trucje toegepast die je door de tijdsbarrières kan loodsen: de jonge Daniel Kelly wordt Danny genoemd, de volwassen versie van dit personage Dan, of wil graag Dan genoemd worden in zijn adolescente jaren waarin iedereen hem halsstarrig Danny blijft noemen. Het biedt een houvast, maar eigenlijk is dit niet nodig omdat steeds vrij snel duidelijk wordt in welke levensfase Daniel Kelly zich bevindt.

Hierdoor blijft het tempo van het verhaal hoog, blijf je erbij met je aandacht en vlieg je door de pagina’s. Ik vond het erg interessant te lezen over de psychische ontwikkeling van een jongen die al zijn dromen verwoest zag worden, die niet kon opstaan na de nederlaag. Daarnaast is de vertelstijl kort, actief en prettig. Niet overdreven literair maar gewoon recht voor zijn raap. Behalve als het over het zwemmen gaat, dan verliest Tsiolkas zich in passionele beschrijvingen van Daniels liefde voor het water. En dat is mooi. Het biedt een inkijkje in de veelzijdigheid van Tsiolkas, en doet enkel meer verlangen naar zijn andere boek, het boek waar hij zo bekend mee werd: De klap.

Barracuda is een roman met vele aspecten. Het verhaalt -zoals al eerder benoemd- over een jongen die op zoek is naar zijn identiteit nadat alles wat hij dacht dat hij kon hem wordt afgenomen, maar ook over het klassenverschil in Australië, en gevoelens van minderwaardigheid en van daaruit handelen. Barracuda is een rijkelijk gevulde roman, met voor ieder wat wils. Een absolute aanrader, voor een ieder die op zoek is naar een boeiend verhaal, snelle verhaallijnen, uitgediepte emoties en tragiek.

Barracuda – Christos Tsiolkas €21,99

4 gedachten over “Recensie: Barracuda

1. Oei, het lijkt wel of ik ieder boek dat je reviewt op mijn noglezen-lijst zet, maar ook deze gaat erop. De Klap las ik een paar jaar geleden, dat zat erg goed in elkaar. Benieuwd naar deze!