Recensie: Het regende vogels

Jocelyne Saucier – Het regende vogels: uitgeverij Meridiaan

Een allesverwoestende brand verbindt decennia later de harten van mensen die de wereld, en elkaar, het liefst buitengesloten hadden gelaten. Het regende vogels is een wonderlijk verhaal over unieke mensen, een unieke levensstijl en een unieke geschiedenis.

Een -nog naamloze- fotografe gaat voor een reportage op zoek naar de laatste overlevenden van de grote brand van Matheson. In 1916 kwamen duizenden Canadezen om bij deze allesverwoestende brandhaarden. Met name de mysterieuze Boychuck, die eenzaam, halfblind en met bloemen in zijn handen door de as liep, heeft haar interesse gewekt. In haar zoektocht naar deze mysterieuze figuur ontmoet ze, diep in de Canadese bossen, een tweetal kluizenaars; de bejaarde Charlie en Tom. Beide hebben hun eigen beweegredenen om zo afgezonderd te leven, maar dat ze gelukkig zijn in hun keuze staat als een paal boven water. Ze accepteren de fotografe in hun midden, maar weten nog niet hoe haar aanwezigheid hun private leventje in de war zal schoppen.

Dat komt door de intrede van een vierde hoofdpersoon; de 86-jarige Marie Desneige. Bruno, een vrijgevochten jongeman die op het landgoed van Tom wiet verbouwt, is haar neef en heeft haar helpen ontsnappen uit een psychiatrische inrichting. Hier zat ze ruim zestig jaar lang ten onrechte opgesloten. Bij Charlie en Tom duikt ze onder en beleeft ze haar eigenlijke ‘eerste leven’, en vindt zelfs liefde. Maar zoals alles blijft niets voor altijd hetzelfde, en de drie kluizenaars komen voor onaangename verrassingen te staan waar zelfs de fotografe ze niet bij kan helpen.

regendevogelsOp de eerste bladzijde schrijft Saucier:

“Het verhaal is niet erg waarschijnlijk, maar omdat er getuigen zijn, kunnen we het maar beter geloven. Anders zouden we ons de toegang ontzeggen tot de verre, vreemde streken die een wijkplaats bieden aan mensen zoals er maar weinigen zijn op de wereld.” (blz. 7)

Hiermee waarschuwt ze de lezer bij voorbaat al voor de soms nogal vergezochte verhaallijnen die het boek bevat. Ongeloofwaardig, kun je zelfs zeggen. Maar als je Saucier moet geloven, toch een stuk geloofwaardiger dan je bij voorbaat kunt zeggen. Het gegeven dat ze dit boek aan haar tante heeft opgedragen zegt hierbij genoeg. Deze tante, Marie-Ange Saucier, heeft daadwerkelijk jarenlang zonder reden opgesloten gezeten in een psychiatrische kliniek. Saucier heeft haar levensverhaal een mooie twist gegeven en er een prachtig liefdesverhaal van gemaakt. Niet alleen Marie vindt liefde, ook het liefdesverhaal van de geheimzinnige Boychuck wordt -mede door Marie- uitvoerig en op boeiende wijze uit de doeken gedaan. Tegelijkertijd is het een verhaal over vrijheid, en hoe ieder voor zich dit ervaart en nastreeft. Saucier verbindt op prachtige, ingetogen wijze de verschillende lijntjes die ze uitgooit, tot het één duidelijk geheel wordt.

Hierbij wordt ze nimmer te overdreven literair, nooit te geknutseld. In plaats daarvan houdt ze haar stijl sober, nuchter, simplistisch zelfs. Beschrijvingen zijn niet doorspekt van synoniemen en verwijzingen maar spreken voor zich. Het is deze duidelijke, aantrekkelijke stijl -totaal in contrast met de bijzondere verhaallijnen- die me het verhaal in trokken. Saucier heeft een boeiende vertelstijl, zonder daarbij zichzelf voorbij te schieten, zonder daarbij het doel van haar verhaal voorbij te schieten. Dat vind ik mooi, dat je als schrijfster je stijl aanpast aan het doel van je verhaal. De passages voorafgaand aan de hoofdstukken, in cursief, zijn de enige uitspattingen die ze zichzelf lijkt toe te staan. Het werkt als een voice-over. Ze leidt personages in, verklapt vast verhaallijnen of vult in wat er in een bepaalde tijdsperiode is gebeurd.

Deze passages versterken je gevoel om verder te lezen, om dieper het woud in te duiken, dieper in de personages te duiken. Het regende vogels is een wonderlijke sprong in het diepe, dat doet verlangen naar meer. Meer Saucier, meer liefde, meer vrijheid, meer, meer, meer. Ongeloofwaardig? Welnee, gewoon mooi. Heel mooi.

Het regende vogels – Jocelyne Saucier €18,99

Lees hier wat andere bloggers van dit boek vonden.

3 gedachten over “Recensie: Het regende vogels