Recensie: We zullen niet te pletter slaan

Nina Polak – We zullen niet te pletter slaan: uitgeverij Prometheus

Een stel lesbische ouders, een vrijgevochten illustrator met een hardnekkige verliefdheid voor haar gay beste vriend, een jongen die zijn weg in het leven probeert te vinden en ondertussen van vrouw naar vrouw gaat om de betekenis van ware liefde te achterhalen. Het zijn de basisingrediënten van Nina Polak’s debuutroman We zullen niet te pletter slaan. Het is een verhaal over volwassen worden, over keuzes maken en -onmogelijke- liefde.

Anna en Schard, halfbroer en halfzus, groeien op in het liefdevolle huishouden van Benya en Marie. Twee vrouwen die veel van elkaar houden, en lange tijd in harmonie het huishouden en de zorg voor hun twee kinderen deelden. Tot het misgaat en één van de moeder vertrekt. Zonder de harmonie en vanzelfsprekende liefde om hen te begeleiden op het pad naar volwassenheid moeten Anna en Schard zelf hun weg zien te vinden in het leven, en de liefde. Dit gaat moeizaam. Anna is aseksueel maar valt hopeloos, genadeloos voor haar homoseksuele beste vriend en kunstenaar, Manuel. Ze weet dat ze geen schijn van kans maakt, maar houdt toch wanhopig vast aan de vriendschap, altijd hopende op meer. Wanneer ze kennis maakt met een basisschooljuf durft ze voor het eerst haar grenzen te verleggen, maar of dit een goede afloop zal hebben?

En dan is er Schard. Schard is in de liefde net zo hopeloos als Anna, ware het niet dat hij zich overal juist vol overgave instort, in plaats van hulpeloos langs de zijlijn toekijken hoe kansen aan hem voorbijgaan. Hier draaft hij menigmaal in door, wat resulteert in een rits verbroken relaties. Altijd is er zijn beste vriendin, Padma, die hem opvangt, met wie hij kan praten en voor wie hij uiteindelijk ook gevoelens ontwikkelt. Tegen de tijd dat hij dit beseft zit Padma al in India, om te helpen in een weeshuis. Radeloos gaat hij haar achterna, in een poging om haar voor zich terug te winnen, maar ook om eindelijk iets waardevols te betekenen voor de wereld.

We zullen niet te pletter slaan vertelt over de terugkomst van Schard naar Nederland, gedesillusioneerd en verward. Hij zoekt heil bij Anna, zijn geliefde zusje, die altijd voor hem klaar staat. Maar ook tussen hen zijn wrijvingen. En bovendien is er de verstoorde relatie met zijn moeder Benya, die dolgraag weer contact met hem wil. In Polak’s verhaal komen verschillende verhaallijnen samen, wordt heen en weer gesprongen in de tijd en worden de personages op bijna wrede wijze ontleed, gestript van al hun fouten en angsten tot de basis overblijft. De basis waarmee elk personage zelf de weg moet vinden. Of dit lukt, is een tweede.

Opmaak 1

We zullen niet te pletter slaan is niet een boek om snel doorheen te razen, niet een boek om gehaast in je op te nemen. Nee, het is een boek om langzaam van te genieten. Langzaam te bewonderen. Je langzaam eigen te maken. De verhaallijnen, de personages en de psychologische inslag zijn adembenemend mooi, ze vragen om aandacht en zorg. Tot in de kleinste details vormt en kneedt Polak haar personages, waarbij ze het lelijke niet schuwt. Bloot gaan ze, tot op het bot ontleedt. Tot er niets meer over is om van te houden, maar zelfs dan schrijft Polak met moederlijke zorg over haar Anna, haar Schard, haar Manuel, haar Benya, haar Marie, haar Padma. over hoe liefdes soms gedoemd zijn te mislukken, of zelfs nooit een kans krijgen op te bloeien.

Seksualiteit, homoseksualiteit, travestie, filantropie; de thema’s in We zullen niet te pletter slaan zijn even talrijk als intens. De radeloosheid is verweven in elke zin, in elk leesteken en elke dialoog. De psychologische verwardheid, en later ook de psychologische groei, wordt prachtig verwoord. Kernachtig, kort, genadeloos en troostend. Polak beschrijft als geen ander de goede intenties die tot verkeerde keuzes leiden, tot de laatste bladzijde toe. We zullen niet te pletter slaan is een wervelwind, dat in rustig, voortkabbelend tempo wordt verteld. Maar laat je niet misleiden. De diepgang en intensiteit van dit boek zijn verrassend verwoestend. Dit verhaal heeft nog enkele dagen in mijn hoofd rondgespookt, en ik kan me niet anders dan voorstellen dat dit bij welke andere lezer ook het geval zal zijn.

Laat je onderdompelen in dit krachtige, intense, mooie boek, leef mee met Anna en Schard en ontdek op welk punt zij eindelijk een goede keuze zullen maken. Laat je ontroeren door de schitterende vertelstijl van Polak. Lees dit boek.

We zullen niet te pletter slaan – Nina Polak €18,95

9 gedachten over “Recensie: We zullen niet te pletter slaan

1. Ik was, al lezende, even bang dat je té veel prijs zou geven. Maar dat heb je gelukkig net niet gedaan, je hebt net genoeg verteld om mij heel veel zin in dit boek te doen krijgen!