Recensie: Denken aan vrijdag

Nicci French – Denken aan vrijdag: uitgeverij Ambo Anthos

Van iemand die schrijversduo Nicci French niet kon waarderen ben ik de laatste maanden veranderd in iemand die het schrijversduo juist bijzonder kan waarderen. Hun fictieve personage Frieda Klein heeft hier alles mee te maken. De acht-delige serie die ze over haar schrijven is spannend, intrigerend en bovenal bijzonder intelligent geschreven. Inmiddels ben ik aanbeland bij boek nummer vijf: het vrijdagboek.

Fans van Frieda Klein hebben al veel met haar meegemaakt; een strijd op leven en dood, een zeer vasthoudende stalker, traumatiserende jeugdherinneringen en hartezeer. Ondanks alle tegenslagen blijft Frieda Klein echter nuchter, analyserend en daadkrachtig. In Denken aan vrijdag heeft ze al deze vaardigheden nodig, wanneer zij als hoofdverdachte in een moordonderzoek wordt aangewezen. Een man is in de rivier gevonden met een ziekenhuisbandje om zijn pols. Hierop staat de naam van Frieda Klein. Bij een huiszoeking wordt in Frieda’s woning tevens de portefeuille van het slachtoffer aangetroffen. De bewijslast wijst algauw in de richting van Frieda, maar zij claimt onschuldig te zijn. Vlak voor ze officieel wordt aangeklaagd voor de moord, besluit ze er vandoor te gaan. Ze duikt onder.

Nu iedereen naar haar op zoek is, en alle bewijzen tegen haar spreken, is Frieda in het nauw gedreven. Maar in plaats van op de vlucht te slaan besluit ze terug te vechten. Ze begint haar eigen onderzoek naar de waarheid, en schuwt hierbij geen enkele aanpak. Frieda infiltreert bij een vriendin van het slachtoffer, doet zich voor als nanny, breekt in bij haar oude werkgever en raakt zelfs slaags met enkele hangjongeren. Het net begint zich langzaam om Frieda te sluiten, maar dan krijgt ze bericht via een vriend dat de moordenaar van het mannelijke slachtoffer ook weleens op zoek kan zijn naar haar. Ze is haar leven niet meer zeker, maar op wie kan ze rekenen als de hele wereld tegen haar lijkt te zijn?

Basis CMYK

Dit alweer vijfde deel leest weer als een trein. Het verhaal begint meteen goed, met de vondst van het lichaam en de sturing van het bewijs in Frieda’s richting. De vaart zit er direct goed in, en verslapt geen moment. Hierdoor vlieg je in noodgang door het verhaal, maar blijf wel opletten. Er worden gaandeweg het verhaal hints gegeven over de identiteit van de dader, en ik was lichtelijk teleurgesteld dat ik deze dader uiteindelijk al had geraden. Dit doet echter niets af aan de klasse van deze thriller, waarin lezers opnieuw een andere kant van Frieda Klein ontdekken.

In de eerste delen leer je haar kennen als een pragmatische, ietwat onorthodoxe maar wel erg nuchtere en intelligente vrouw. In het vorige boek, Donderdagskinderen, leerde je meer over haar achtergrond. Tot dan toe was dit een groot mysterie, dus het was een verademing de vrouw achter het masker van professionaliteit en kalmte te leren kennen. Nu ontdek je wat Frieda Klein voor sprongen maakt als ze in het nauw is gedreven, en ik moet zeggen dat dat behoorlijk verrassend was. Ze duikt onder met de kwaliteiten van een volleerd spion, zonder daarbij haar kenmerkende recht door zee-mentaliteit te verliezen. Tel daarbij haar loyaliteit naar haar vrienden bij op en er ontstaat een nieuwe Frieda Klein. Ondanks de nieuwe karaktereigenschappen is er ook veel herkenning. Ze blijft koppig, stuurs, eigengereid, kalm en pragmatisch. Maar ze groeit als karakter. Nicci French laat haar groeien.

En dat vind ik misschien nog het knapst: dat je als schrijversduo je personage zo ver kan laten ontwikkelen, over een vrij uitgespreide reeks. Het blijft een feest om over Frieda Klein en haar vrienden te lezen, en de spanning blijft. Over het einde zal ik niets verraden, enkel dat het een (on)aangename cliffhanger bevat voor de zaterdag-, zondag- en laatste maandagreeks. Ik kan niet wachten om te zien wat ze nu weer voor hun geliefde personage in petto hebben en in hoeverre ze de spanning verder zullen opvoeren. Was het maar vast zaterdag..

Denken aan vrijdag – Nicci French €19,95

5 gedachten over “Recensie: Denken aan vrijdag

1. Ook ik ben Nicci French meer gaan waarderen toen ze met de serie over Frieda Klein begonnen. Ik heb pas Donderdagskinderen gelezen, die vond ik heel anders dan de andere boeken. Als ik deze recensie zo lees, is Denken aan vrijdag behoorlijk spannend. Ik kijk er naar uit het boek te gaan lezen!