Recensie: Het meisje met alle gaven

M.R. Carey – Het meisje met alle gaven: uitgeverij A.W. Bruna

Onder boekenbloggers is Het meisje met alle gaven populair. Ik heb al meerdere (lovende) recensies voorbij zien komen, maar deze waren allen raadselachtig. Er werd niet veel verklapt over het plot. Nu ik Het meisje met alle gaven zelf heb gelezen, weet ik waarom.

Het verhaal van Het meisje met alle gaven begint direct mysterieus: Melanie is een jong meisje dat elke ochtend uit een cel wordt opgehaald, om samen met andere kinderen les te krijgen in een speciaal daarvoor ingericht klaslokaal. Ze wordt echter opgehaald door gewapende mannen, onder leiding van de Sergeant, en ze wordt goed vastgebonden voordat ze haar cel uit mag. Ze weet niet goed waarom. De juf waar Melanie het meest van houdt is juf Justineau, een lieve vrouw die veel aandacht schenkt aan de kinderen die ze lesgeeft. De Sergeant is niet zo lief voor de kinderen. Hij lijkt een hekel aan ze te hebben, en behandelt ze ruw en zonder medelijden. Dan is er nog dokter Caldwell. Zij boezemt Melanie veel angst in, zonder dat ze goed weet waarom.

De wereld van Melanie is klein: ze wordt vanuit haar cel naar de klas gebracht, en weer terug. Meer van het complex waarin ze woont, ziet ze niet. Meer informatie dan het lesmateriaal krijgt ze niet. Wanneer bepaalde kinderen door dokter Caldwell worden meegenomen wordt er nooit meer iets van ze vernomen. Melanies wereld staat echter op het punt een stuk groter te worden wanneer buitenstaanders het complex binnendringen. Ze moet vluchten, en wel snel. Samen met juf Justineau, de Sergeant en dokter Caldwell laat ze haar veilige wereld achter zich, zonder te weten welke gevaren op de loer liggen.

DrukwerkNet als de andere bloggers zal ook ik niet verklappen wat er nu precies aan de hand is, hoe het verhaal verder verloopt en waarom de volwassenen zo bang lijken te zijn voor Melanie en de andere kinderen. Daarvoor is het plot te origineel, en heeft Carey er te goed voor gezorgd dat bepaalde vraagstukken pas ver in het verhaal worden beantwoord. De puzzel die zich in je hoofd vormt, begint langzaam, zeer langzaam, gestalte te krijgen. De weg naar de onthulling is echter bijzonder, creatief en intrigerend. Carey plaatst je dan weer in het hoofd van Melanie, dan weer in het hoofd van juf Justineau en dan weer in het hoofd van dokter Caldwell. Hierdoor wordt je eigen beeld van de wereld in Het meisje met alle gaven al snel breder dan dat van Melanie.

Gedurende het verhaal vordert wordt weliswaar steeds meer onthuld, maar dit doet niets af aan de aantrekkingskracht van het verhaal. Sterker nog: je wilt nog liever weten hoe Carey het boek laat eindigen. De wereld die Carey creΓ«ert is even bizar als intrigerend. De omschrijvingen zijn gedetailleerd, evenals de gevoelens van de verschillende personages bij het aanzicht van deze wereld. Wat bovendien knap is dat Carey de balans tussen beschrijvingen en gevoelens goed bewaakt. Nergens wordt het te emotioneel, nergens wordt het te beschrijvend. Hierdoor blijft het verhaal vaart houden, en blijf je als lezer aan de pagina’s gekleefd.

Ik kan oprecht zeggen dat Het meisje met alle gaven een origineel en uiterst intrigerend boek is. Carey verrast met invalshoeken, personages en plot. Bovendien is de schrijfstijl actief, kort en krachtig en wordt de spanning langzaam maar zeker opgevoerd. Tel daar het mysterie omtrent Melanie en de wereld waarin zij leeft bij op, en je hebt alle benodigde ingrediΓ«nten voor een pageturner.

Het meisje met alle gaven – M.R. Carey €19,95

2 gedachten over “Recensie: Het meisje met alle gaven