Recensie: Tweede leven

SJ Watson – Tweede leven: uitgeverij Ambo Anthos

De eerste thriller van SJ Watson, Voor ik ga slapen, heeft me doen huiveren. Ik zat op het puntje van mijn spreekwoordelijke stoel, en de plot was erg sterk. Maar zou dit ook voor Tweede leven gelden?

In Tweede leven wordt Julia geconfronteerd met de moord op haar zusje Kate. Zij woonde in Parijs, terwijl Julia haar leven in Londen heeft. Julia woont hier met haar man Hugh en hun zoon Connor. Connor is eigenlijk de zoon van Kate, maar zij was niet in staat voor hem te zorgen. De dood van Kate komt bij alle drie hard aan, en elk probeert het verlies op zijn of haar eigen manier te verwerken. Julia reist naar Parijs, om Anna, de huisgenote van Kate, te ontmoeten. Het klikt tussen de vrouwen, en ze besluiten contact te houden. Ze komen erachter dat Kate een dubbelleven leidde op het internet, en vaak te vinden was in chatrooms waar ze seksuele gesprekken had met mannen, of zelfs met ze afsprak. Julia vermoedt dat een van deze seksuele contacten de dader is, en ze duikt dieper in de wereld waar Kate zo thuis in was.

Zo ontmoet ze Lukas, een charmante maar even zo mysterieuze man die ze ervan verdenkt meer te weten van Kates dood. Hun chatsessies worden steeds seksueler, en voor Julia het weet is ze verwikkeld in een affaire. Ze raakt haar zoektocht naar Kates moordenaar steeds meer uit het oog, wanneer ze volledig wordt opgezogen in de lust en liefde die ze voelt voor Lukas. Langzaam maar zeker wordt de grens tussen vermoeden en werkelijkheid steeds dunner, en bovendien wordt het voor Julia steeds moeilijker om haar eigen dubbelleven geheim te houden voor haar gezin. Hoe lang kan Julia de ballen nog in de lucht houden?

tweedelevenIk zal het maar meteen zeggen: Tweede leven viel me erg tegen. Ik miste de spanning, opbouw, plot en sterke personages. Julia is een goed uitgewerkt personage, maar het is tegelijkertijd een personage waar ik een sterke weerzin tegen voel. Het is een vrouw die haar eigen, vertrouwde wereld verlaat om zichzelf te verliezen in een gevaarlijke affaire. Lukas oefent een sterke aantrekkingskracht op haar uit, en hierdoor verliest ze uit het oog dat ze enkel contact met hem wilde om te achterhalen of hij iets met de dood van Kate te maken had. Kate wordt secundair. Zowel in de affaire als in het algehele verhaal. Tweede leven kan ik niet bestempelen als thriller, want daarvoor ontbreekt het teveel aan spanning, en het toewerken naar een ontknoping.

De spanning bewaart SJ Watson voor de laatste pagina’s, wanneer Lukas een belangrijker rol gaat spelen en Julia de draad totaal lijkt kwijt te raken. Ik was blij met deze laatste bladzijdes, want pas hier spat de spanning weer van de pagina’s af. Pas hier komt het verhaal echt op gang. Tegen die tijd is het echter te laat: te lang heb ik me moeten redden met een opbloeiende romance in plaats van stevig detectivewerk. Te lang heb ik moeten gissen naar een mogelijk einde, een mogelijke opbouw naar een plotonthulling. Wanneer alle puzzelstukjes op hun plaats vallen voelt dit niet als ontlading maar als een te lang uitgesteld einde. SJ Watson had mijns inziens veel meer spanning kunnen aanbrengen in Tweede leven, veel meer kunnen doen om de spanning op te voeren.

In plaats daarvan is Tweede leven een middelmatig boek geworden waar -in mijn optiek- geen tempo zit. Ik vind het ontzettend jammer, want ik genoot juist zo van Voor ik ga slapen. Ik hoop dan ook dat het volgende boek van SJ Watson weer van betere thrillerkwaliteit zal zijn.

Tweede leven – SJ Watson €19,99

13 gedachten over “Recensie: Tweede leven

1. Ik was ook niet zo enthousiast over dit boek als over Voor ik ga slapen. Wel jammer, maar het is natuurlijk altijd moeilijk om zo’n debuut te evenaren. Op naar boek drie dan maar!

1. Ja, klopt. Maar het contrast was wel erg groot in vergelijking met Voor ik ga slapen. Ik had hetzelfde met Rosamund Lupton. De een vond ik niks, de ander prachtig.
      Ik ben erg benieuwd naar boek 3

2. Jammer dat het zo tegenviel! Ik heb zelf onlangs pas Voor ik ga slapen gelezen en vond dat inderdaad ook een sterk verhaal! Ik was dus ook wel erg benieuwd naar zijn tweede boek en had tot nu toe volgens mij alleen nog maar lovende recensie gelezen. Voorlopig kom ik hier toch niet aan toe, dus ga het ook nog niet lezen, maar ben wel benieuwd hoe ik het zal ervaren dan!

1. Ik had ook nog niet zoveel negatieve recensies gelezen (lees: eigenlijk nog geen een), maar je bepaalt uiteindelijk toch altijd zelf hoe je over een boek denkt. Ik vond na de publicatie van mijn recensie een medestander :-) Op cleef.nl staat ook een minder lovende recensie.
      Goed dat je voor jezelf gaat ontdekken hoe je over Tweede leven denkt. Dat is uiteindelijk toch de beste manier om vast te stellen hoe je tegenover een boek staat. Veel leesplezier vast!

1. Dat is inderdaad precies hoe het is: het haalt het niveau van haar debuut niet. Ik kreeg eerder het gevoel dat Watson een deadline had voor een volgend boek en het heeft afgeraffeld. Hier had zoveel meer uitgehaald kunnen worden, zonde!
      Ik ben benieuwd of jij na het lezen dezelfde mening hebt, of juist lyrisch bent haha :-)