Recensie: Ik reis alleen

Samuel Bjørk – Ik reis alleen: uitgeverij Luitingh Sijthoff

Een thriller die aangeraden wordt door Jo Nesbø. Een thriller waarvan een van de reviews luidt: “Zuurstofflessen paraat houden! Samuel Bjørk heeft een levensgevaarlijk goede thriller geschreven.” Dat belooft heel wat. Maar is Ik reis alleen ook werkelijk zo angstaanjagend goed?

De toon wordt in elk geval direct gezet. In een bos wordt een jong meisje aangetroffen; ze is opgehangen aan een boom, heeft poppenkleren aan en draagt een bordje om haar nek met de tekst ‘Ik reis alleen’. Rechercheur Holger Munch wordt door zijn chef gevraagd de zaak op te lossen. Munch haalt hiervoor zijn meest gerespecteerde en getalenteerde collega Mia Krüger van stal. Zowel Munch als Krüger worden uitgebreid aan de lezer voorgesteld. En dat is prettig. Het zijn namelijk gecompliceerde personages, die elk een waardevolle toevoeging zijn voor het oplossen van de moord. Krüger ontdekt algauw dat er een seriemoordenaar aan het werk is, en er dus meer meisjes zullen volgen.

Het verhaal schippert tussen verschillende vertelperspectieven. Zowel Munch en Krüger komen aan het woord, net als een Thomas, een dertienjarige jongen die in bijzijn van zijn kleine broertje het tweede lichaam ontdekt. Samen spelen ze altijd in de bossen, en Thomas ontdekt een terrein van ‘de christelijke mensen’, waar hij Rakel ziet, een jong meisje die zijn hulp nodig heeft. Ook wordt Lukas aan het woord gelaten, een diepgelovige man, de rechterhand van dominee Simon. Wat hun verhaal met de moordzaken te maken heeft, blijft lang onduidelijk. Hiermee creëert Bjørk echter een extra spanningselement. Je wilt als lezer niets liever dan erachter komen hoe de puzzel in elkaar steekt.

ikreisalleen2Wat dat betreft heeft Bjørk de puzzelstukjes magnifiek verdeeld. De puzzel is ongelooflijk moeilijk te kraken. Ik reis alleen is een sublieme, intelligente thriller waarbij je constant op het verkeerde been wordt gezet. De dood van de meisjes, het aankleden als poppen, het bordje ‘Ik reis alleen’; het verband tussen deze elementen laat zich moeilijk raden. Hierdoor is Ik reis alleen een van de betere thrillers die ik onlangs las. Vaak wordt het verhaal een bepaalde richting in geduwd, heb je wel vermoedens over hoe het in elkaar steekt, maar bij Ik reis alleen kun je hier enkel naar gissen. Bovendien wordt de spanning flink opgevoerd met gruwelijke moorddetails, onverklaarbare voorvallen zoals het onthoofden van een varken en de spanning die Thomas voelt wanneer hij probeert het meisje te redden.

Wat Ik reis alleen bovendien zo indrukwekkend maakt, zijn de levensechte personages. Vooral Mia Krüger is een veelbelovend personage. Haar zus Sigrid is tien jaar geleden overleden, door een overdosis heroïne. Hoewel Mia Sigrids vriendje en dealer, die zij verantwoordelijk achtte voor de dood van haar zus, heeft gedood bij een politie-inval, kent ze geen rust. Mia is suïcidaal, en leeft op valiumpillen en drank, tot Munch haar vind en bij de zaak betrekt. Ze wordt verplicht haar zelfmoordplannen opzij te zetten om te voorkomen dat nog meer jonge meisjes de dood vinden, en haar mentale gevecht wordt ijzingwekkend nauwkeurig in kaart gebracht. Ook Munch is tot in de kleine details uitgewerkt. Zijn persoonlijkheid kan niet meer verschillen dan dat van Krüger, maar samen vormen ze een geweldig team.

Een geweldig team waarover ik graag meer thrillers lees. Want dat er een vervolg komt, is eigenlijk wel de verwachting. Heel fijn, want ik ben erg benieuwd wat Bjørk nog meer voor zijn personages in petto heeft. Het zal moeilijk zijn de grandioze opzet van Ik reis alleen te evenaren, maar ik wil het hem graag zien proberen.

Ik reis alleen – Samuel Bjørk €16,99

9 gedachten over “Recensie: Ik reis alleen

1. Gister toevallig op je blog beland en ik ben je gelijk gaan volgen via Bloglovin. Erg leuke blog heb je :) Ik reis alleen klinkt als een geweldig spannend boek dat ik graag zou willen lezen!