Recensie: De verliefden

Javier Marias – De verliefden: uitgeverij Meulenhoff

Mede-blogster Soraya heeft deze maand uitgeroepen tot Spaanse maand. Ik sloot me aan bij haar leesproject ‘Let’s Get Spanish!‘ en gaf me op voor twee boeken. Vandaag de recensie van mijn eerste Spaanse boek: De verliefden.

In De verliefden slaat Maria elke ochtend in het café waar ze ontbijt een gelukkig getrouwd stel gade. Het komt nooit tot een gesprek, maar de man en vrouw zijn een constante factor in Maria’s leven. Op een dag verschijnt het stel niet meer. Maria komt erachter dat de man, Miguel Deverne, is vermoord: hij werd midden op straat door een dakloze parkeerwacht neergestoken. Na enkele weken verschijnt de vrouw weer in het café, en Maria maakt voor het eerst echt contact. De vrouw, Luisa, nodigt Maria uit bij haar thuis, en daar raken ze in gesprek over het leven en de dood.

Hun gesprek wordt onderbroken door de aankomst van Javier, de beste vriend van Miguel. Maria ziet direct hoe gek hij is op Luisa, maar zij is degene die een verhouding met Javier begint. Hoewel Maria weet dat hun verhouding nooit meer kan worden dan een los contact, wordt ze toch verliefd. Maar dan komt ze er per ongeluk achter dat Javier betrokken was bij de dood van Miguel. Wat moet ze doen?

deverliefdenDe verliefden is literatuur met een hoofdletter. De personages die Marias opvoert oreren. Hij schrijft hier zelf over: “Hij had dezelfde sterke neiging tot betogen, redeneren en uitweiden als die ik heb opgemerkt bij niet weinig van de schrijvers die langskomen bij de uitgeverij..” De hoofdstukken lijken essays over liefde, het verleden en wanhoop. Zowel Maria, Luisa als Javier zijn lang van stof, en vooral in het middenstuk is dit even doorbijten. Gelukkig biedt Marias voldoende interessante uitweidingen. Zo worden de motieven van Javier toegelicht met voorbeelden uit de wereldliteratuur.

Javier verhaalt tegenover Maria over het korte verhaal Kolonel Chabert van Balzac. De kolonel uit de titel wordt ten onrechte doodverklaard op het slagveld, waarop zijn vrouw uiteindelijk hertrouwt en kinderen krijgt bij haar nieuwe man. Wanneer Chabert klaar is zijn leven terug te eisen, wordt hij gehinderd door de nieuwe weg die zijn vrouw is ingeslagen, alsmede zijn hernieuwde liefde voor haar. In hoeverre wordt er nog op doden gewacht, als eenmaal is doorgedrongen dat zij nooit meer zullen terugkeren? De drie musketiers van Alexandre Dumas is een boek dat Maria als analysemateriaal gebruikt om haar twijfels over Javier te rechtvaardigen. Ze wil niet de Franse lelie, het brandmerk, worden op de schouder van Javier, zoals bij de eerste vrouw van musketier Athos.

Voor wie deze boeken niet kent; ze bieden een interessant perspectief op hoe ver mensen bereid zijn te gaan voor hun geliefde. Javier Marias heeft een prachtige roman geschreven over wanhoop, en het maken van keuzes die nimmer omgekeerd kunnen worden. Elk van de personages wordt goed uitgediept, maar let wel: dit is geen boek om vluchtig door te lezen. Marias schrijft in lange, uitgebreide zinnen waarin hij zijn personages de mooiste gedachtensprongen laat maken, dus het is zaak je aandacht er goed bij te houden. Deze stijl was -ik geef het grif toe- in het begin erg wennen, maar eenmaal voorbereid op de lange zinnen kon ik deze erg waarderen. Marias schrijft bevlogen, intelligent en laat de literatuur voor zich spreken. De verliefden is prachtig, slim opgezet, verontrustend en bovenal ontzettend literair. Een genot.

De verliefden – Javier Marias €12,50

5 gedachten over “Recensie: De verliefden

1. Ik heb het boek ooit gelezen voor een mini-boekenclub van de Flair maar om eerlijk te zijn vond ik niets aan het boek, veel te langdradig ook. Nadien heb ik gemerkt dat ik dat wel vaker vind bij boeken die uit het Spaans vertaalt zijn.