Recensie: Ademhalen

Lucy Clarke – Ademhalen: uitgeverij A.W. Bruna

Lucy Clarke’s eerste boek Nachtzwemmen heeft me letterlijk naar adem doen happen. Ik schreef destijds: “Alhoewel ik een heel lijstje boeken heb die ik nog moet lezen, wordt het lastig dit verhaal uit mijn hoofd te krijgen: Lucy Clarke heeft een indringend boek geschreven. Momenteel is ze bezig met een tweede roman. Ik kijk er nu al reikhalzend naar uit.” Nu is die tweede roman er: Ademhalen.

In Ademhalen plaatst Clarke haar handtekening direct in de eerste hoofdstukken: opnieuw is er een val van een klif. In Nachtzwemmen was dit in Bali, dit keer blijft Clarke hierbij iets dichter bij huis, namelijk Engeland. Eva en haar man Jackson genieten van een rustig weekendje aan de Engelse kust. Wanneer Jackson echter besluit ’s ochtends te vissen vanaf een van de kliffen, loopt dit uit op een drama: hij valt van de klif, en zijn lichaam verdwijnt voorgoed in het ijskoude water. Eva is een gebroken vrouw, maar vindt bij haar naasten niet de steun die ze zoekt: zij rouwen om haar, niet om Jackson. Ze besluit daarom de familie van Jackson op te zoeken. Zijn vader en broer Saul wonen op Tasmanië.

Wanneer ze daar aankomt krijgt ze echter niet de warme ontvangst waar ze op hoopte. Zowel Jacksons vader als broer lijken niet op haar aanwezigheid te zitten wachten, maar Eva, vastbesloten om meer te weten te komen over de jeugd van haar echtgenoot, blijft. Hoe langer ze op Tasmanie verblijft, des te verwarrend worden haar herinneringen. Die komen namelijk helemaal niet overeen met de herinneringen die Saul en zijn vader aan hem hebben. Waarom loog Jackson tegen haar? En wil Eva de waarheid wel horen?

ademhalenOpnieuw schreef Clarke een verhaal dat me vanaf het begin in zijn greep hield. Haar schrijfstijl is zo soepel en los dat het na enkele pagina’s onmogelijk is het boek aan de kant te leggen. Het verdriet van Eva wordt pijnlijk treffend beschreven. Haar vlucht naar Tasmanië, waar ze hoopt rust en verwantschap te vinden komen als niet meer dan logisch over. Daarnaast slaagt Clarke er, net als met Nachtzwemmen, in om een vreemd continent vertrouwd te maken. De omschrijvingen van het landschap, de natuur en de mensen zijn opnieuw ijzersterk. Het is makkelijk je een beeld te vormen van de nieuwe omgeving waarin Eva verkeert. Het gemak waarmee Clarke haar lezers in vervoering brengt, verraste me met Ademhalen wederom.

De hoofdstukken, die elk hoofdzakelijk vanuit Eva’s perspectief worden verteld, worden hier en daar afgewisseld door hoofdstukken waarin de overleden Jackson aan het woord is. Hij haalt herinneringen op aan hun liefde, zijn voornemens om zijn leven met haar te delen maar er sijpelt al snel twijfel in door. Hoe oprecht was Jackson? En hoe kunnen deze hoofdstukken toegevoegd worden als hij dood is? Het is bijna jammer dat Clarke het op deze manier aanpakt, want de twijfel die rijst over het daadwerkelijke overlijden van Jackson worden hiermee alleen maar gevoed. Hoewel enkele verhaallijnen zich laten raden, worden de belangrijkste onthullingen voor het laatst bewaard. Clarke heeft een inhoudelijk sterk verhaal geschreven, dat voldoende verrassingen bevat.

Ademhalen leest als een trein, is onderhoudend, biedt voldoende goed uitgewerkte thema’s en personages en is bovendien zelfs spannend. Clarke heeft een enorm verteltalent; ze schrijft zo soepel en makkelijk. In actieve, korte zinnen sleept ze je mee de diepte in, waarna er geen ontsnappen meer mogelijk is. Ik wist niet hoe Ademhalen zou kunnen tippen aan Nachtzwemmen, maar Clarke blijkt een schrijfster met enorm potentieel te zijn. Ik kan me alleen maar indenken dat haar derde, vierde en vijfde roman net zo sterk zal zijn. Ik ben officieel fan van Lucy Clarke en de werelden die zij creëert.

Ademhalen – Lucy Clarke €18,95

7 gedachten over “Recensie: Ademhalen