Recensie: Het grotere wonder

Thomas Glavinic – Het grotere wonder: uitgeverij Signatuur

Begin dit jaar won ik via Twitter het boek Het grotere wonder. Het is mijn eerste kennismaking met Thomas Glavinic, wiens boeken in achttien landen worden vertaald en wie al meerdere belangrijke literaire prijzen in de wacht heeft gesleept.

Het boek opent met een scene waarin hoofdpersonage Jonas met de dood wordt geconfronteerd. Hij beklimt de Mount Everest, en in de eerste zinnen wordt het lijk van een andere klimmer naar beneden gedragen. Het situeert niet enkel de omstandigheden waarin Jonas verkeert, maar is ook het begin van de rode draad die door Het grotere wonder loopt: de dood. Jonas gaat graag uitdagingen aan; hoe grootser en gevaarlijker, hoe beter. Hij tart het lot, door gevaarlijk golven te pakken, bijna uit de bocht te vliegen en met zijn ultieme poging: het beklimmen van de Mount Everest. Deze drang naar gevaar zat er al jong in. Middels terugblikken kom je meer te weten over zijn jeugd.

Hij en zijn tweelingbroer Mike worden verwaarloosd en mishandeld door hun moeder. Mike heeft een aangeboren handicap, waardoor zijn denkvermogen blijft steken bij dat van een driejarige. Jonas is gek op zijn broertje, en wanneer het na een zoveelste ruzie uit de hand loopt worden hij en Mike door de grootvader van hun beste vriend Werner in huis genomen. Deze Picco, oftewel de boss, is een mysterieuze, discutabele man met een groot hart. Hij houdt van de jongens en geeft ze een vrij ongewone opvoeding. Het staat hen vrij kattekwaad uit te halen, en ze worden thuis geschoold. Ook reizen ze veel: door Europa maar ook naar andere werelddelen. Hier leert Jonas niet alleen de wereld, maar vooral zichzelf kennen. Wanneer het noodlot toeslaat en Jonas er alleen voor komt te staan, is er geen houden meer aan: hij stort zichzelf in een levensgevaarlijk avontuur, waaruit alleen een Grote Liefde hem kan redden. Dan loopt hij Marie tegen het lijf.

hetgroterewonderEen vroegwijs jongetje, een levenslange zoektocht naar liefde en verlichting, onverklaarbare gebeurtenissen en een helse klim naar de top van ’s werelds hoogste berg: het zijn slechts enkele ingrediΓ«nten van Het grotere wonder. Scenes over afzien, je lichaam en geest afbeulen worden afgewisseld met vrolijke, treurige en ronduit hartverscheurende jeugdherinneringen. Het is een mix die je aan de pagina’s gebonden houdt. Zowel de ontberingen tijdens het klimmen als het ogenschijnlijk perfecte leven op het landgoed van Picco en de hartverwarmende vriendschap tussen Jonas en Werner worden met feilloze precisie en een flinke dosis liefde beschreven. Glavinic is een schrijver die, net als zijn personage Jonas, tot het uiterste lijkt te zijn gegaan om dit verhaal te schrijven. Vooral voor de scenes op de Mount Everest moet Glavinic zijn uiterste best hebben gedaan. Het voelt of je bij Jonas en de andere expeditieleden in hun tent zit, in de bittere kou.

Ook op andere momenten voelt het alsof je zelf de gebeurtenissen beleeft. Een bijzonder gruwelijk stuk over een tandartsbezoek die Jonas als twaalfjarige jongen bezoekt bezorgde me letterlijk kippenvel. Glavinic’ schrijfstijl is prettig; toegankelijk, vlot, modern en actief. Hij weet bovendien als geen ander situeringen te beschrijven. Het resultaat is een prachtige roman over liefde, vergankelijkheid en de wil om te leven. Ik heb van elk moment genoten, elke zin in me opgezogen. De kracht van Jonas is ontroerend, zijn ontberingen op 8000 meter hoogte zijn treffend geschreven, en de personages zijn stuk voor stuk even interessant. Het grotere wonder is een boek waarin onverklaarbare voorvallen zich moeiteloos mengen met filosofische uiteenzettingen over het leven en de dood. Prachtig, in alle opzichten.

Het grotere wonder – Thomas Glavinic €22,95

2 gedachten over “Recensie: Het grotere wonder