Recensie: Ryder

Nick Pengelley – Ryder: uitgeverij Manteau

“De Da Vinci Code van het Midden-Oosten”, belooft de achterflap. Nu was ik erg te spreken over de opzet van Dan Browns overbekende boek, maar minder over de schrijfstijl. Hoe zou Ryder, het eerste deel van een trilogie, mij bevallen?

Het hoofdpersonage, Ayesha Ryder, is in ieder geval een verfrissend stoer, daadkrachtig personage. Pengelley heeft niet gekozen voor een stoffige professor maar voor een ex-‘terroriste’ die haar mannetje staat. Het is aan de vooravond van een vredesoverleg tussen Israëlische en Palestijnse leiders in Londen als Sir Evelyn Montagu wordt vermoord. Voor zijn dood is hij gemarteld. De daders waren duidelijk op informatie uit, maar welke informatie? Ayesha, een academisch onderzoekster en goede vriendin van Montagu, wordt door de politie geraadpleegd om te helpen de daders te achterhalen. Met haar kennis over het Midden-Oosten en projecten waarbij Montagu betrokken was, is zij degene die de zaak open kan breken.

Ondertussen hindert haar verleden haar in het onderzoek. Ze is een omstreden figuur in de Arabische en Israelische wereld, wat haar meermaals in gevaar brengt. Het onderzoek leidt haar naar een verborgen boodschap van T.E. Lawrence, oftewel Lawrence of Arabia, aan Winston Churchill. Ze wordt in haar onderzoek geholpen door rechercheur Holden en Bryan. Alle drie zijn ze gebrand de waarheid te achterhalen: waarom werd Montagu gemarteld? Waar zijn de daders naar op zoek? En welke gevolgen heeft dit voor het vredesoverleg?

ryderIk moet eerlijk bekennen: het duurde lang voor ik echt in het verhaal zat. Dit komt vanwege mijn gebrek aan kennis over Lawrence of Arabia en zijn verdiensten tijdens de Tweede Wereldoorlog en zijn invloed in de Arabische wereld. Pengelley somt in rap tempo gebeurtenissen en data op, die mij niets zeiden. Gelukkig herhaalt hij veel, waardoor de informatie algauw vertrouwd voelt. En vanaf dat moment ging het snel. De spanning wordt flink opgevoerd door achtervolgingsscènes, de dreiging van marteling en schietpartijen. De gebeurtenissen volgen elkaar vlug op, waardoor de spanningsboog nooit verslapt.

Ayesha Ryder is bovendien een interessant personage. Al op de eerste drie pagina’s van het boek wordt haar karakter geschetst: een Palestijnse ex-vrijheidsstrijdster die zich na een periode van gevangenschap en marteling door de Israëliërs heeft opgewerkt tot academisch onderzoekster met een uitstekende reputatie. Ondanks haar vrouwelijkheid vertoont ze meer lef, doorzettingsvermogen én intelligentie dan haar mannelijke gelijken. Hiermee creëert Pengelley interessante dialogen, die doorspekt zijn van intelligentie

Deze pluspunten kwamen echter pas verder in het verhaal sterker naar voren. Bij aanvang van het verhaal werd ik teveel afgeleid door alle feiten en complottheorieën die op me afkwamen. Na een moeizame start was ik echter helemaal verdiept in Ryder. Ik vind het knap hoe de spanning steeds verder werd opgebouwd, en het einde belooft veel goeds voor de volgende boeken. Ik zie er vast naar uit.

Ryder – Nick Pengelley €21,99

2 gedachten over “Recensie: Ryder

1. Ik heb de Da Vinci code niet zo heel graag gelezen en denk ook niet dat dit boek iets voor mij is. Te ingewikkeld en te veel geschiedenis waardoor ik niet ontspannen kan lezen.