Recensie: De linkshandigen

Christiaan Weijts – De linkshandigen: uitgeverij Arbeiderspers

Hoe sinister zijn linkshandigen? Het is in De linkshandigen het uitgangspunt dat Weijts gebruikt om zijn verhaal over twee linkshandigen op een roadtrip vorm en gestalte te geven. En daar slaagt hij goed in.

Hoofdpersonage Simon Sinkelberg is zo’n sinistere linkshandige. Hij is van Engelse komaf maar woont al langere tijd in Nederland, waar hij werkt als de cartoonist, onder de naam Zink. Wanneer hij een cartoon over een alles controlerend, groot telecombedrijf niet kan slijten aan zijn werkgever, één van de twee grote kranten in Nederland, neemt hij ontslag. Hij pakt de auto en begint te rijden, zonder duidelijke bestemming. Ook bij de concurrerende krant wordt zijn cartoon niet geaccepteerd. Voor Simon is het echter van groot belang erkend te worden voor deze cartoon. Zijn motieven zijn erg persoonlijk: zijn zus heeft voor het telecombedrijf gewerkt.

Bij een tankstation pikt hij een liftster op, Katharina. Gewapend met een cellokoffer en een grote hoed, begint ze samen met Zink aan een autorit die hen uiteindelijk naar Noord-Frankrijk zal voeren. Onderweg stapelen de vragen zich op: wat verbergt Katharina in haar koffer? Waarom is Simon er zo op gebrand de cartoon gepubliceerd te krijgen? En wat heeft zijn zus hiermee te maken? Het tempo wordt steeds verder opgevoerd, de spanning steeds nijpender en wanneer het tussen Simon en Katharina tot een confrontatie komt, lijkt niets meer zeker.

Weijts-De-linkshandigen-540Van Christiaan Weijts las ik eerder Euforie. Dat boek beviel me helaas niet. Ik was dan ook huiverig voor mijn leeservaring van De linkshandigen, maar deze angst was onterecht. De linkshandigen heeft me op elk vlak verrast. Het thema privacy -of juist het gebrek hieraan- is erg actueel, net als de toenemende invloed van onder andere telecombedrijven. Het zorgt voor een gejaagdheid bij de personages, dat zich ook in de psyche van de lezer dringt. Ik betrapte mezelf er meermaals op met een zeker gevoel van onbehagen door het verhaal te schieten: welke antwoorden zouden er onthuld worden?

Het is daarnaast ook de stijl van Weijts die me verder het verhaal in trok. Hij schrijft intelligent maar laagdrempelig. De zinnen houdt hij kort, waardoor het leestempo snel werd opgeschroefd. Weijts is er bovendien in geslaagd de nodige humor toe te voegen. Korte, scherpe zinsneden worden afgewisseld door fictieve cartoonschetsen die zich ontspinnen in Simons hoofd. De overpeinzingen over de linkshandigheid van mensen, en de gevolgen op hun psychische gesteldheid worden op sarcastische, maar interessante wijze neergepend. Ook de personages zijn interessant. Zowel Simon als Katharina zijn enigma’s die zich moeilijk laten ontcijferen. Wat ze motiveert, wat ze drijft, wordt tegen het einde pas duidelijk. Maar ook na deze onthulling is het interessant te ontdekken hoe Weijts De linkshandigen laat eindigen.

De linkshandigen is een boeiende, onderhoudende roman over linkshandigheid, privacy en genoegdoening. Weijts heeft een prachtige roman afgeleverd, die ik graag had teruggezien op de shortlists van de prominente literatuurprijzen. Zijn linkshandigen echt zo sinister? In Weijts’ boek De linkshandigen wel. En daar is niets mee. Getekend: een mede-linkshandige.

Ik las dit boek voor Een perfecte dag voor Literatuur. Lees hier wat andere bloggers van De linkshandigen vonden.

De linkshandigen – Christiaan Weijts €18,95

9 gedachten over “Recensie: De linkshandigen