Recensie: Het vergeten verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd

Charles den Tex & Anneloes Timmerije – Het vergeten verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd: uitgeverij De Geus

Voor Een perfecte dag voor literatuur recenseer ik vandaag een geschiedvertelling over een Hollandse vlieger en zijn vrouw, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië. Het is een verhaal dat mij persoonlijk interesseert, gezien ik uit een vliegerfamilie kom; mijn grootvader was in de jaren ’60 majoor en squadroncommandant op de militaire vliegbasis van Leeuwarden.

Ik zag het item van De wereld draait door, waarbij een goede vriendin van Lienke en Guus Hagers, de hoofdpersonen in dit boek, uitgenodigd was en haar emotionele verhaal deed. Heb je het fragment niet gezien? Kijk het hier terug. Lienke en Guus zijn ten tijde van het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog jonggehuwd, zonder kinderen. Hun thuis is Java, maar wanneer de Japanners Zuid-Oost Azië in rap tempo bestormen, wordt hun hele wereld op zijn kop gezet. Guus is militair piloot, en wordt algauw ingezet voor luchtbruggen in Australië. Hij mag Lienke niet meenemen, en moet met lede ogen toezien hoe hoger geplaatste lieden hun vrouw en kinderen veilig laten overplaatsen naar Australië. Lienke heeft dit geluk niet, en moet op Java blijven. Ze komt in de Jappenkampen terecht. Gelukkig heeft ze haar zus, moeder en schoonmoeder aan haar zijde, maar de omstandigheden zijn zwaar.

Ze troost zich met de hoop Guus weer terug te zien. Haar liefde voor hem houdt haar op de been. Andersom geldt dit ook voor Guus. Hoezeer hij ook betrokken is bij het vliegen, en zelfs zijn inzet als pion in een veiligheidsdienstspel, alles wat hij doet, doet hij om dichter bij Lienke te komen. Om een opening te vinden om weer bij zijn Lienke te geraken. Maar het wachten duurt lang, en hij hoort nooit iets over haar. Zal hun liefde bestand zijn tegen de onzekerheid, de afstand en het verstrijken van de tijd als er geen enkel teken van leven komt?

unnamed

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: dit boek was niet wat ik ervan verwachtte. In plaats van het beloofde onwankelbare liefdesverhaal dat de titel en de omslag doen vermoeden, is deze roman bovenal een verhaal over de intriges en missies waarbij Guus betrokken raakt. Het is zijn kant van dit liefdesverhaal dat in de spotlights staat. Lienkes deel omhelst in totaal niet meer dan een vijfde deel van het vuistdikke boek. Het boek, dat romance doet vermoeden, is hiermee meer een stoute jongensroman geworden over de -vuile- spelletjes van de Nederlandse veiligheidsdienst op Australische grond, waarbij zelfs een diamantenroof de boventoon voert. Welke rol Guus hierin speelt en hoe hij betrokken raakt bij de geheime zetten van de veiligheidsdienst, laat ik uiteraard aan eenieder zelf over om te ontdekken.

Naast de beloofde liefde miste ik ook persoonlijke betrokkenheid bij het verhaal. In plaats van in de personages te duiken en hun emoties te beschrijven is het nu meer een opgetekend verhaal van bepaalde feiten geworden. Wat Lienke voelt en ervaart in de kampen wordt slechts terstond, tegen het einde van het boek, behandeld. Wat Guus voelt en ervaart wordt iets meer onder de aandacht gebracht, maar ook dit blijft vrij oppervlakkig. De feiten zijn belangrijker dan de personages, kreeg ik het idee. Het laatste deel, waarin een oude Lienke terugblikt op haar oorlogstijd en vooral de periode erna, was het meest persoonlijk. De onthulling die hier wordt gedaan zag ik al aankomen, en doet in mijn ogen afbreuk aan de stabiliteit van de grote liefde tussen Guus en Lienke.

Was het dan allemaal kommer en kwel? Absoluut niet. De avonturen die Guus beleeft zijn spraakmakend, interessant en zeer levendig verteld. Ik heb geboeid gelezen over de vuile spelletjes die gespeeld werden, was even geïrriteerd als Guus toen bleek dat hij Lienke niet kon ophalen uit Java, hoopte met hem net zo op een hereniging. Ik had alleen zo graag gezien dat het verhaal minder feitelijk was neergepend. Daar was meer dan genoeg ruimte voor geweest, als de focus minder op de politiek had gelegen dan nu het geval was. Jammer. Het lijkt nu of Den Tex en Timmerije zelf het verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd zijn vergeten.

Benieuwd wat andere bloggers van deze roman vonden? Lees het hier.

Het vergeten verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd – Charles den Tex & Anneloes Timmerije €19,95

7 gedachten over “Recensie: Het vergeten verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd

1. Goede recensie! Ik zie dat er meer mensen het boek niet zo geweldig vonden. Op het eerste gezicht zou dit boek mij niet zo aantrekken (de cover, he?). DWDD kijk ik nooit, dat scheelt.

2. Nou die lovende recensie komt er wel ;-) Vanmorgen de mijne geschreven, komt woensdag online. Ik was wel weg van het verhaal. Kwam erg dichtbij, misschien dat dat gevoel meespeelde. Jammer dat het tegenviel!