Recensie: De zes levens van Sophie

Sarah Meuleman – De zes levens van Sophie: uitgeverij Lebowski

Een nacht, drie kinderen. Een van hen komt niet meer thuis. Het is het grimmige uitgangspunt in deze eerste roman van Sarah Meuleman. Maar daar blijft het niet bij. De zes levens van Sophie is een intrigerende roman over de gevolgen van een trauma.

Sophie en Hannah zijn beste vriendinnen. Ze groeien samen op in een klein, Belgisch dorpje, en leren net als alle andere Belgen de waarheid over de gruweldaden van Dutroux. Sophie en Hannah zijn op dat moment twaalf. Hun wereld bestaat uit logeerpartijtjes, de overgang naar de middelbare school en het ontdekken van liefde en eerste vriendjes. Hannah slaat zich hier makkelijker doorheen dan Sophie, die zich aan Hannah vastklemt en de veranderingen maar niets vindt. Als Hannah dan ook nog eens verkering krijgt met Damiaan, voelt het voor Sophie alsof haar hele wereld op instorten staat. In een allesbepalende nacht komt al het opgekropte leed naar boven, met verstrekkende gevolgen.

Jaren later werkt Hannah als succesvol columniste in New York. Ze heeft een vriend die haar adoreert, verdient goed met haar columns en is omringd door vrienden die van haar houden. En toch knaagt er iets. Ze zegt haar baan op, verbreekt haar relatie en stort zich op het schrijven van een roman over drie schrijfsters: Virginia Woolf, Agatha Christie en Barbara Follet. Ze wil schrijven over hun kracht, maar meer nog over de mysteries in hun leven. Barbara Follet verdween, Virginia Woolf verdween en werd pas enkele weken later dood teruggevonden en Agatha Christie is een aantal weken spoorloos geweest maar heeft nooit over deze periode gesproken. Hannahs zoektocht naar antwoorden wordt steeds dringender, steeds noodzakelijker. Het begint haar tol te eisen van Hannah, die steeds labieler wordt. Waarom kan zij het verleden niet loslaten? Wat is gebeurt, die nacht in BelgiΓ«?

9789048820627_240@2xDe zes levens van Sophie is grimmig en duister. De grenzen van de menselijke psyche worden vakkundig door Meuleman afgetast. Ze kruipt in de hoofden van haar personages en schrijft op indringende wijze over hun twijfels, emoties, verdriet en wanhoop. Hannah is een getroebleerde jonge vrouw die via haar boek over de drie beroemde schrijfsters probeert haar eigen verleden een plekje te geven. De psychologische impact van die ene nacht, toen ze twaalf was, is enorm. Langzaam maar zeker zakt ze steeds verder weg in haar zelf gecreΓ«erde wereld van mislukking, falen en verwoesting. Meuleman brengt dit bikkelhard onder woorden in een enkele zin:

“Je snapt het niet. Ik val niet omdat ik viel, maar omdat ik sprong.” (blz 248)

Net als Virginia Woolf, Agatha Christie en Barbara Follet kampt Hannah met zelfdestructieve gedachtes. Ze gaat zichzelf te buiten aan drugs, foute mannen en feesten. De mensen die haar liefhebben, waaronder haar ex en de enige moederfiguur in haar leven, Irminia, proberen haar tevergeefs te redden. Een bezoek aan haar oude dorp in Belgie is het enige dat voor verlossing kan zorgen, maar of Hannah dit vindt?

Meuleman weet gedurende het verhaal de spanning goed op te voeren door tijdsprongen in te lassen. Het ene moment bevindt je je in het bruisende New York, in Hannahs hoofd, het volgende moment is het weer 1996, en zit je in Sophies hoofd. Dit werkt prettig, want de spanningsboog staat elk moment strak. Pas tegen het einde van het boek kom je erachter wat er nu werkelijk gebeurde, die nacht, en welke desastreuze gevolgen dit had op eenieder die hierbij aanwezig was. De zes levens van Sophie is donker, mysterieus en spannend. Een roman om van te genieten.

De zes levens van Sophie – Sarah Meuleman €19,99

cropped-logo_ikleesnederlands_a_v2

8 gedachten over “Recensie: De zes levens van Sophie