Recensie: Ik wist het

Chantal van Gastel – Ik wist het: uitgeverij The House of Books

De man van je dromen ontmoeten, wie wil dit nu niet? Het overkomt Mia, het hoofdpersonage uit de laatste roman van Chantal van Gastel, Ik wist het. Maar wat gebeurt er wanneer dromen en realiteit door elkaar gaan lopen?

In Ik wist het neemt Mia een sprong in het diepe: ze zegt haar fulltime baan op en opent haar eigen bloemenwinkel. Aan het plein waar haar winkelpand zich bevindt, komt dagelijks een wel erg leuke jongen met zijn tostibus. Al snel komen ze met elkaar in contact, maar dan komt Mia tot ontdekking dat ze de jongen, Feo, al kent. Hij is de mysterieuze man uit haar dromen. Ze droomt over hun liefde, waarbij zelfs een huwelijk en een dochtertje niet uitgesloten zijn. Maar als de toekomst al vastligt, hoeveel moeite hoeft ze er dan nog voor te doen?

Ondertussen begint haar bloemwinkel steeds beter te lopen. Daarnaast weet ze de mensen om zich heen te inspireren en te motiveren hun leven in eigen handen te nemen. En de successen die ze boekt, beginnen op te vallen. Axel, een plaatselijke journalist, raakt in Mia’s verhaal geïnteresseerd, en misschien ook wel een beetje in Mia. Ze hebben een goede klik, en Mia ontwikkelt warme gevoelens voor Axel, maar hoe zit dat met Feo? Hij is toch de man van haar dromen? Of..?

chantal v gastel ik wist hetDit is feelgood met een hoofdletter F. Het is heerlijk wegdromen bij de personages die uit Van Gastels brein zijn ontsproten. Feo is knap, charmant maar vrijgevochten. Axel daarentegen is iets minder knap maar nog steeds erg leuk, sociaal, lief en hij heeft een sterke basis. Mia staat voor een lastige keuze, maar hoe moet ze überhaupt een keuze maken als de toekomst al vast lijkt te liggen? De twijfels die ze heeft worden goed beschreven door Van Gastel, die in haar ruim 400 pagina’s tellende roman uitgebreid aandacht heeft besteed aan het verdiepen van haar personages. Dit verbindt de lezers met het verhaal, maar zorgt daarnaast vooral voor een onderhoudend verhaal.

Er gebeurt genoeg in Ik wist het, meer dan genoeg. Niet alleen Mia, Feo en Axel hebben een verhaallijn, ook winkelhulp Viola, Axels zus, mede-winkeleigenaars en vriendinnen van Mia hebben hun eigen verhaallijn. Maar meer nog dan een rijkelijk gevulde roman is Ik wist het een roman over het maken van keuzes, het heft in eigen handen nemen, lot en toeval. De paranormale trekjes van Mia -de voorspellende dromen, visioenen en gevoeligheid- zijn goed verweven met het liefdesverhaal dat zich tussen alle bedrijvigheid ontspint.

Ik las eerder Zwaar verliefd en Zoek het maar uit van Chantal van Gastel, maar met Ik wist het laat ze waarlijk zien hoeveel talent ze in huis heeft. Ik heb van alle 421 pagina’s genoten, al had het epiloog van mij achterwege gelaten kunnen worden. Het verhaal zelf is vermakelijk, romantisch, meeslepend en origineel genoeg. Ik wist het: Ik wist het is een heerlijke roman.

Ik wist het – Chantal van Gastel €19,95

6 gedachten over “Recensie: Ik wist het