Recensie: Luz

Elsa Osorio – Luz: Uitgeverij Ambo Anthos

De Argentijnse dictatuur. Het is een onderwerp dat in Nederland pas werd besproken na de verloving van Willem Alexander met Maxima, maar veel details zijn nog steeds onbekend. Eén gruwelijk detail, de diefstal van baby’s, wordt in Luz beschreven.

Het verhaal even mooi als hartverscheurend. Babydiefstal. Het is een zelfstandig naamwoord waar veel leed achter schuilt. In de jaren ’70 was de burgeroorlog in volle gang, en van vrouwen die in gevangenschap bevielen, werd de baby afgepakt en doorgegeven aan gezinnen die wel binnen de ideologie van de dictatoriale regering pasten. De vrouwen werden enkele dagen na de bevalling gedood. Luz is zo’n baby. Haar verhaal wordt beschreven in het gelijknamige boek.

Luz begint met de ontmoeting tussen Luz en haar vader, Carlos. Hem -en de lezers – vertelt ze vervolgens haar levensverhaal, inclusief haar twijfels over haar identiteit en haar zoektocht naar haar ouders. Liliana, de moeder van Luz, zit gevangen in een kamp waar een soldaat genaamd ‘De Bruut’ haar en haar baby uitkiest voor zijn vriendin, voormalig prostituee Miriam. Zijn baas, generaal Alfonso, kaapt de baby echter voor zijn neus weg: ze is voor zijn dochter Mariana en haar echtgenoot Eduardo, die zelf net een baby in het kraambed hebben verloren. De kleine Luz en Liliana wordt tijdelijk bij De Bruut en Miriam ondergebracht, tot Mariana is aangesterkt.

luzDoor een aantal voorvallen en keuzes die worden gemaakt, verloopt het verblijf van Liliana en de kleine niet zoals gehoopt. Miriam moet vluchten, maar de gedachte aan Luz laat haar nooit los. Ze onderneemt jaren later nog een poging om Luz te ontvoeren, haar te bevrijden van de generaalfamilie, maar dit mislukt. Bij Eduardo is echter wel een vermoeden ontstaan dat hij en Mariana Luz niet op wettige wijze hebben verkregen. Zijn onderzoek naar de waarheid loopt echter dramatisch af. Via de grootmoeders van Plaza de Mayo wordt Luz op latere leeftijd op het spoor van haar biologische ouders gezet.

De emotionele zoektocht naar de waarheid wordt verbluffend krachtig onder woorden gebracht door Osorio. Ook al weet je als lezer dat Luz haar vader vindt, toch wil je weten hoe ze hem gevonden heeft en wat voor leven ze heeft geleid. Hoewel dit een roman is, leest het als een thriller. Vanaf het eerste begin van Luz’ verhaal zit je op het puntje van je stoel, smachtend naar een ontknoping. Voordat die echter gegeven wordt, gebeurt er ontzettend veel. De korte tijd die Liliana met haar dochter heeft doorgebracht zijn intens en droevig, de strijd van Miriam voor de kleine Luz zijn zinderend spannend en de innerlijke worsteling van Eduardo ontroerend.

Dit boek heeft vele facetten, elk op hun eigen wijze ontzettend intrigerend. Ik heb dan ook weinig aan te merken op het boek. De stijl, de plotontwikkeling, de spanning: alles is dik in orde.Ik wil alleen een kanttekening plaatsen bij het grote aantal personages die worden opgevoerd. Elk verdienen ze hun eigen plek in het verhaal, absoluut, maar het overzicht was ik soms even kwijt. Wie was Dolores ook alweer? Hoe heet de oma van Luz ook weer? Het waren korte momenten, gelukkig, waarna de draad gauw opgepakt werd.

Al met al is Luz een geweldige roman, over een onderwerp dat mij nog niet zo bekend was. De impact was dus groot. Verlies jezelf, net als ik, in Luz.

Luz – Elsa Osorio €12,50

9 gedachten over “Recensie: Luz

1. Ik vond dit ook een erg indrukwekkend boek. Het is niet heel makkelijk om te lezen, maar eigenlijk zou iedereen het toch moeten doen omdat het zo’n geschiedenis is waarvan je je amper kan voorstellen dat het echt is gebeurd. De (groot)moeders van verdwenen kinderen hebben dertig jaar lang wekelijks zwijgend geprotesteerd op een plein in de Argentijnse hoofdstad.