Recensie: Wachten op woensdag

Nicci French – Wachten op woensdag: uitgeverij Ambo Anthos

Na het maandag– en dinsdagboek wilde ik zo snel mogelijk verder lezen in Wachten op woensdag. Frieda Klein heeft me in haar greep!

Wachten op woensdag bevat in tegenstelling tot de twee eerdere boeken langs elkaar lopende verhaallijnen, die nauwelijks raakvlakken met elkaar (lijken te) hebben. Rechercheur Karlsson en zijn collega Yvette zijn belast met het oplossen van een zaak waarbij een huismoeder in haar eigen woonkamer is doodgeslagen. Ondertussen is Frieda Klein herstellende van een aanslag op haar leven. Zowel fysiek als psychisch is ze niet zichzelf. Rust pakt ze echter niet. Collega-psychotherapeut Hal Bradshaw is van plan Frieda te kleineren, en slaagt hier redelijk goed in, wanneer hij iemand zich inhuurt om zich voor te doen als psychopaat en bij Frieda langs stuurt om te zien wat voor hulp ze hem zal bieden.

Iets wat de neppatiënt heeft verteld doet echter een vermoeden rijzen bij Frieda, die in haar eentje een onderzoek begint. Hierbij kruist haar pad dat van onderzoeksjournalist Jim. Hij speurt naar vermiste meisjes, maar wat hebben beide zaken met elkaar te maken? Ondertussen raakt Frieda ook deels betrokken bij het moordonderzoek van Karlsson en Yvette, wanneer haar nichtje Chloe bevriend raakt met de zoon van de vermoorde huisvrouw. Welk verschil kan Frieda maken in deze zaak?

wachten op woensdag

Wachten op woensdag is een raadselachtige thriller. En dat bedoel ik niet perse heel positief. Het is namelijk lang zoeken naar verbanden die de drie verhaallijnen aan elkaar linken. Jim, Karlsson en Frieda hebben elk eigen verhaallijnen die eigenlijk nergens op elkaar aansluiten. Dat dit uiteindelijk toch wel het geval is, is knap gedaan van schrijversduo Nicci French, maar ik vond het te lang duren voor hier enige structuur en duidelijkheid over kwam. Hierdoor werd ik in mindere mate meegesleept door het verhaal als in Dinsdag is voorbij of Blauwe maandag. Ook qua spanning vond ik de eerdere delen onderhoudender dan dit boek.

Gelukkig blijft Frieda Klein wel een boeiend personage. Haar kijk op de wereld, haar keuzes en twijfels; in Wachten op woensdag is ze zeer kwetsbaar. Toch laat ze lang niet het achterste van haar tong zien, waardoor er genoeg te gissen overblijft voor de rest van de boeken. Maar daar zie ik na het lezen van dit woendagboek toch iets minder naar uit dan na dinsdag op woensdag.

Wellicht komt dit door de structuur in dit boek, wellicht door de mindere mate van binding met het boek, of wellicht heb ik gewoon even genoeg over Frieda Klein gelezen. Feit is echter wel dat Frieda Klein een razend interessant personage is waarover ik graag meer wil lezen, maar nu even niet.

Wachten op woensdag – Nicci French €12,50

2 gedachten over “Recensie: Wachten op woensdag