Recensie: Efter

Hanna Bervoets – Efter: uitgeverij Atlas Contact

Op Manuscripta heb ik Hanna Bervoets uitgebreid horen vertellen over Efter, haar nieuwste roman. In dit boek is liefde geen romantisch gevoel, maar geclassificeerd als een ziekte: het Love Addiction Disorder, oftewel LAD. Geen Liefde is…samen oud worden maar liefde is…een ziekte.

Een unieke kijk op het concept liefde, dat op typisch Bervoetiaanse wijze is uitgewerkt. Hanna Bervoets laat niets aan het toeval over wanneer ze schrijft over de wereld waarin liefde een ziekte is, en waartegen zelfs een medicijn bestaat: efter. Dit medicijn is echter niet zonder controverse. Onderzoeksjournaliste Laura duikt in de achtergrond van dit medicijn en het behandelcentrum ‘Het Efter-complex’, waar vooral jonge meisjes tegen hun verliefdheid worden behandeld. Het verhaal van Fajah, een tienermeisje, voert hierbij de boventoon. Het is via haar ogen dat de lezer grip krijgt op het verhaal, dat veel personages en verhaallijnen bevat. Zowel Fajah, haar therapeute, diens gezin, medepatiënte Meija en haar ouders en de farmaceuten achter het medicijn krijgen van Bervoets de nodige aandacht.

Waar dit in het begin nog verwarrend is, wordt dit naarmate het verhaal van Fajah wordt uitgediept steeds concreter. Het is in deze momenten dat Bervoets haar verteltalent en creativiteit de vrije loop laat. Je merkt dat ze heeft nagedacht over elementaire vragen die bij de lezer opkomen: Hoe behandel je verliefdheid? Aan welke regels dienen patiënten in het Efter-complex zich te houden? De therapie blijkt uit verschillende fases te bestaan, waarbij er bijvoorbeeld een fase is waarbij de meisjes niet over hun ‘subject’ mogen praten en ze worden afgeleid met paardrijden en parelduiken. Daarnaast is het Bervoets goed gelukt een tijdsbeeld te schetsen. De wereld waarin mensen letterlijk ziek zijn van verliefdheid lijkt erg op de huidige maatschappij, maar bevat toch nieuwe snufjes, gadgets en tools.

hanna bervoets efterHet siert Bervoets dat ze deze tools niet uitgebreid omschrijft, maar ze als feiten presenteert. Een belangrijke zakenman kan niet zonder zijn Seos, waar hij Toads op ontvangt. Net als het concept Twitter in hedendaagse boeken niet wordt toegelicht. En dat maakt het boek des te geloofwaardiger. Echter: het is wel even omschakelen. Gelukkig wordt het verhaal nergens te high tech zodat je altijd weer vlug de draad van het verhaal kunt oppikken.

De afwikkeling van de verhaallijnen laat Bervoets over aan journaliste Laura. Zij vertelt in een aantal blogposts wat zij heeft ontdekt over het Efter-complex en de werking van Efter, en via haar kom je erachter hoe het met bepaalde personages afloopt. Een slimme oplossing, zeker ook omdat Laura’s eigen einde een verrassende wending kent. Daarnaast wordt via het einde nog een duister gevolg van de nasleep van Efter opgevoerd.

Bervoets talent om verrassend uit de hoek te komen, benut ze ten volste in deze bizarre, onwerkelijke maar tegelijkertijd ook erg geloofwaardige roman. Efter is een van de meest originele romans die ik las, en haar creativiteit en originaliteit blijven me verrassen.

Efter – Hanna Bervoets €19,99

11 gedachten over “Recensie: Efter

1. Ik vond de mate van ‘vaagheid’ in Efter juist erg meevallen. Het is juist een erg plausibele alternatieve, toekomstige wereld. Ik en mijn boeksisters (we waren dit keer met zijn vieren) waren allen erg enthousiast. Kijk ook maar eens op boekenz.nl (Sue) en drukinkt.blogspot.nl (Bianca).