Recensie: Dinsdag is voorbij

Nicci French – Dinsdag is voorbij: uitgeverij Ambo Anthos

Mijn weerzin voor Nicci French, een overblijfsel na een slechte leeservaring, verdween deels met het eerste deel van de Frieda Klein-reeks Blauwe maandag. Met Dinsdag is voorbij waag ik me opnieuw aan een Frieda Klein-thriller. Dit keer al een stuk positiever bij aanvang.

Dit keer wordt Frieda Klein door de politie ingeschakeld bij een zaak waarbij een lijk al enige tijd in ontbindende staat bij een psychisch verwarde vrouw op de bank verbleef. De vrouw, Michelle, ziet zichzelf als verzorgende, en de politie komt niet verder in het onderzoek: wie is deze man? Dat de vrouw in een pand woonde dat bekendstaat als locatie waar veel drugs wordt verhandeld en gebruikt, zorgt ervoor dat het onderzoek algauw wordt afgesloten. Frieda wil het er echter niet bij laten zitten.

Samen met rechercheur Karlsson komt ze achter de identiteit van de man: Robert Poole. Dit levert echter meer vragen op dan antwoorden, en het onderzoek begint zijn tol te eisen van Frieda. Tegelijkertijd kan ze de afgeronde zaak uit boek één, Blauwe maandag, niet loslaten. Ze vermoedt dat de dader toch niet is ontkomen, maar kan dit niet bewijzen.

nicci-french-dinsdag-is-voorbijWat Nicci French heel handig doet, is psyche verbinden met angst. De personages zijn zeer levensecht en hun worstelingen met goed en kwaad versus hoofd- en bijzaak worden met precisie verteld. Hierdoor word je als lezer het verhaal ingezogen, en is het moeilijk deze thriller weg te leggen. De spanning is niet altijd even sterk aanwezig, maar de complexiteit van de zaak en de dreiging van de ontkomen dader uit deel één zorgen voor een constante ongerustheid.

Frieda Klein is een prettig, nuchter personage die, in tegenstelling tot andere hoofdpersonen uit thrillerreeksen, erg goed is in het maken van afwegingen. Haar veelzijdige persoonlijkheid zorgt voor fijne passages over haar gedachten, verhandelingen en innerlijke strijd. Frieda is een psychotherapeut die niet perse wil meedraaien in het rechercheteam maar hier door toevalligheden steeds in wordt meegesleept. Dit maakt haar sympathiek, maar het zet ook aan tot denken: Wat biedt de rest van de thrillerreeks haar nog?

Ik ga volgende maand beginnen in Wachten op woensdag, het derde boek in de Frieda Klein-reeks. Dinsdag is voorbij biedt genoeg open verhaallijnen om mee verder te gaan, dus ook op deze manier wordt de lezer aan de reeks gebonden. Ik krijg steeds meer sympathie voor Nicci French. Dinsdag is voorbij is spannend, onderhoudend en razend interessant. In korte, bondige hoofdstukken wordt het ene mysterie na het andere opgevoerd, en het onderzoek wordt uitgebreid maar nimmer saai verteld. Ik zie reikhalzend uit naar Woensdag.

Dinsdag is voorbij – Nicci French €12,50

3 gedachten over “Recensie: Dinsdag is voorbij