Recensie: Wisselveld

Corine Böhmers – Wisselveld: uitgeverij Palmslag

Romantiek en techniek: het zijn twee elementen die over het algemeen niet gauw aan elkaar gelinkt worden, maar waarmee Böhmers toch een poging doet de aandacht van haar lezers te pakken.

Haar boek Wisselveld vertelt het ingenieuze verhaal over Devon, een vrouw die achter het mysterieuze bestaan van magnetische velden komt. Samen met haar beste vriend Marvin onderzoekt ze deze velden, die zich altijd in de aanwezigheid van hoogspanningskabels lijken te bevinden, waarin tijd en afstand afwijken van de ‘normale’ wereld. Maar tijdens hun onderzoek gaat er iets mis: Marvin verdwijnt. Na maanden zonder aanknoping gezocht te hebben naar Marvin, emigreert Devon naar Canada.

In haar nieuwe woonomgeving zet ze haar onderzoek voort, maar staat ze ook open voor nieuwe contacten. Met nieuwe vriendinnen, maar ook met haar nieuwe buurvrouw, Trisha. Wanneer blijkt dat ook Trisha iemand heeft gekend die is verdwenen, wordt de band tussen Devon en Trisha gauw hechter. Maar dan verdwijnt Trisha. Heeft het Wisselveld opnieuw een slachtoffer geëist?

cover_wisselveld_lo-res_0

Wisselveld wordt door de uitgever omschreven als een thriller, maar zo heb ik het boek allerminst ervaren. Er is geen spanningsboog, maar wel een interessante verhaallijn die je langs techniek, ontluikende lesbische gevoelens en de grenzen van vriendschap brengt. De focus ligt in Wisselveld meer op de prille liefde tussen Devon en Trisha en de vriendschappen die Devon met enkele ‘meiden’ uit de buurt onderhoudt, dan op het creeren van spanning. Wel hangen de gebeurtenissen met het Wisselveld als een zwaard boven Devons hoofd. Wellicht dat daarom voor de titel thriller is gekozen?

Dit neemt echter niet weg dat het fenomeen Wisselveld, dat Böhmers zeer nauwkeurig presenteert, interessant is en tot denken aanzet. Böhmers heeft zich duidelijk ingelezen in de materie, wat boeiende doch moeilijk samen te vatten pagina’s met technische uitleg en stof oplevert. Dit groeide me soms boven het hoofd, maar nam niet weg dat de interesse in de Wisselvelden en hun werking bleef. Bovendien bleef de vraag ‘Wat is er met Marvin gebeurd?’ door mijn hoofd spoken.

Het einde voelt wat dat betreft weer iets te geknutseld. Er wordt teveel gewisseld, maar hier leg ik verder niets over uit. Dat laat ik aan je zelf over. Wisselveld is namelijk een interessant, goed geschreven en bovenal onderhoudend boek dat je nieuwe inzichten en kennis zal verschaffen. Zeker de moeite waard dus. Verwacht enkel geen continue speurtocht naar de waarheid a la Dan Brown, maar meer een roman over fenomenen en de liefde.

Wisselveld – Corine Böhmers €17,50

Een gedachte over “Recensie: Wisselveld