Recensie: Wij

David Nicholls – Wij: uitgeverij Boekerij

Jaren geleden las ik De eerste dag, ruim voor deze verfilmd werd. Toch is de schoonheid van het verhaal me altijd bijgebleven. Met de herinnering aan de diepgaande dialogen en het intense liefdesverhaal nog vers in mijn geheugen begon ik aan dit tweede boek van Nicholls, Wij.

Het boek vertelt het treurige verhaal van Douglas Petersen, die in een allerlaatste poging zijn gezin aan zich te binden, zijn wanhoop vaker laat spreken dan zijn gezond verstand. Zijn vrouw Connie kondigt midden in de nacht aan van hem te willen scheiden, maar met een aanstaande vakantie door cultureel Europa met hun tienerzoon Albie, besluiten ze de daadwerkelijke scheiding nog even van zich af te zetten. Om er nog iets van te maken, die laatste zomer.

Natuurlijk is deze vakantie gedoemd te mislukken. De stress van Douglas, de slechte band die hij heeft met Albie, de afstand die tussen hem en Connie bestaat: allen factoren die een rampzalige ondergang van Douglas niet in de weg staan, maar juist bespoedigen. Albie gaat er in Amsterdam vandoor met een vakantieliefde, en Douglas besluit achter hem aan te gaan. Maar waar is Albie? En valt er uberhaupt nog iets te redden?

wij david nicholls

Lijkt Wij op De eerste dag? Nee. Totaal niet. Wij is een uniek, op zichzelf staand verhaal waarin David Nicholls het over een geheel andere boeg gooit. Zijn hoofdpersonage Douglas is niet een erg aimabele man. Douglas is wetenschapper, en hoopt dat zijn zoon Albie net zo’n passie voor de wetenschap ontwikkelt als hij zelf. In plaats daarvan neigt Albie meer naar zijn moeders kant, zowel op persoonlijk vlak als met zijn toekomstvisie: net als zijn moeder wil Albie kunstenaar worden. En dat is tegen het zere been van Douglas. De relatie tussen vader en zoon is op een ultiem dieptepunt tijdens de vakantie, maar blind voor zijn eigen fouten probeert Douglas de situatie nog naar zijn hand te zetten.

Het is dit doorzettingsvermogen waardoor je als lezer uiteindelijk sympathie voor Douglas opvat. Sympathie voor een nukkige, norse vader, sympathie voor een wanhopige echtgenoot, sympathie voor een radeloze man die er uiteindelijk niet omheen kan dat de problemen waarin hij terecht komt vooral zijn eigen schuld zijn. Nicholls heeft een meeslepend, interessant verhaal geschreven over verandering, verloop en schuld. De personages die hij neerzet zijn geloofwaardig en sympathiek maar hebben elk ook hun eigen fouten. De situaties waarin Douglas en zijn gezin terecht komen zijn soms wat vergezocht (ik bedoel: in Italië in de gevangenis terecht komen omdat je voor de vakantieliefde van je zoon opkomt, die je eigenlijk helemaal niet mag, en dan bij wijze van gebrek aan slaapplek ’s nachts in een openstaande cel mogen slapen?) en doen soms denken aan Graeme Simsions Het Rosie Project, maar bovenal is Wij een eerlijke, unieke en vooral mooie roman.

Hoewel het in niets doet denken aan De eerste dag, heeft Nicholls me opnieuw helemaal voor zich ingenomen. Wij verrast, vermaakt, ontroert en verwarmt. Tussen zijn laatste roman en Wij zit bijna zes jaar. Ik hoop dat Nicholls niet opnieuw zo lang wacht met een nieuwe roman.

Wij – David Nicholls €19,95

7 gedachten over “Recensie: Wij

1. Goede recensie! Ik ben ook in het boek bezig (ongeveer op 1/3) en vind het ook erg leuk. Ik was bang dat het misschien saai zo worden, maar dat is dus niet zo? Soms blijken boeken die leuk beginnen toch tegen te vallen. Gelukkig deze niet, dus. Dit is trouwens al het vierde of vijfde boek dat ik van Nicholls lees en ik vind ze allemaal mooi! :-)

1. Nee, het wordt nooit saai. Wij is echt een fijn boek, en ondanks de droevige omstandigheden van Douglas en Connie valt er meer dan genoeg te ontdekken en is er voldoende materiaal om je mee te vermaken. Veel leesplezier nog :-)