Recensie: Stalker

Lars Kepler – Stalker: uitgeverij Cargo

Het is avond. Buiten is het donker. Je bent alleen thuis. De gordijnen staan op een kiertje open. Een rilling loopt over je rug. Er kijkt iemand naar je. Je voelt het. Maar wanneer je omdraait is er niets te zien. Of toch wel? Je twijfelt: zag je nu net een schim voor het raam?

In Stalker brengt schrijversechtpaar Lars Kepler de angst naar je huiskamer, door op onweerstaanbaar griezelige wijze in de huid van stalkingslachtoffers te kruipen. De politie van Stockholm krijgt videobeelden onder ogen van vrouwen die begluurd worden. Ze hebben zelf niks in de gaten en voeren dagelijkse handelingen uit. Vlak na het verschijnen van de video’s worden de vrouwen dood aangetroffen: ze zijn allen op gruwelijke wijze vermoord, en bijna onherkenbaar verminkt.

Hypnotiseur Erik Maria Bark en (ex-)rechercheur Joona Linna keren terug om te helpen bij het onderzoek, wat niet erg wil vlotten. Erik wordt ingeschakeld om een getuige van een van de moorden te ondervragen onder hypnose, maar wanneer blijkt dat diens getuigenis verwijst naar een moord die een decennium eerder plaatsvond en waarbij Erik zelf steken liet vallen, begint hij dingen voor de politie te verzwijgen. Als voormalig rechercheur kent Joona Linna als geen ander de psyche van moordenaars, maar zijn controversiele manier van werken levert hem gedurende het onderzoek meer vijanden dan vrienden op. Hij en Erik besluiten een eigen onderzoek te verrichten, maar zullen ze de moordenaar hiermee op tijd pakken?

stalker

Stalker is een schoolvoorbeeld van een Lars Kepler-thriller: het bevat veel verhaallijnen, veel perspectieven, interessante en complexe personages, een ingewikkelde zaak en een zeer moeilijk te vinden moordenaar. Wat daarnaast bewonderenswaardig is, is dat geen van de personages helemaal goed of helemaal slecht zijn. Het grijze vlak wordt ook ditmaal goed uitgelicht door het schrijversechtpaar. Zo is Joona Linna niet vies van het toepassen van geweld om een aanwijzing te volgen, deinst Erik er niet voor terug om te liegen om zijn eigen hachje te redden en is er bovendien een rechercheur die zich bij een inval in een hotelkamer waar orgies worden gehouden laat verleiden tot het hebben van onveilige seks.

De wereld die Lars Kepler schetst in Stalker is een uiterst duistere, maar het is wel een realistische wereld. De details zijn goed uitgediept, je kunt merken dat er research is gedaan om alle feiten kloppend te krijgen. Daarnaast is het wel een boek van kennen en herkennen: Erik Maria Bark en Joona Linna zijn bekende personages voor de lezers van Lars Kepler, maar voor wie niet bekend is met de eerdere thrillers, is het soms lastig de verhaallijnen te volgen.

Maar het belangrijkste is bij een thriller natuurlijk de spanningsboog. Stalker is op momenten behoorlijk angstaanjagend. Vooral de beschrijvingen van slachtoffers en hun angst dat er iemand naar hen kijkt, zorgen voor kippenvel. Het politieonderzoek zelf steekt wat dat betreft enigszins flets af tegenover deze oerangst, maar houdt de lezers desalniettemin aan de pagina’s gekluisterd.

De onthulling van de dader en de ontknoping gingen wat dat betreft weer ontzettend snel. Knipper met je ogen en je mist de clou. Stalker is een goede thriller, maar het haalt het qua angst en spanning niet bij Slaap. En toch.. het verhaal is onder mijn huid gekropen. Mijn gordijnen blijven ’s avonds laat voorlopig goed dicht.

Stalker – Lars Kepler €19,90

6 gedachten over “Recensie: Stalker