Recensie: Roxy

Esther Gerritsen – Roxy: uitgeverij De Geus

Pas onlangs las ik mijn eerste Gerritsen. En dat beviel. Erg goed zelfs. Toen ik dus de kans kreeg haar nieuwste roman Roxy te lezen, was ik direct enthousiast.

Net als in Dorst heeft het hoofdpersonage een verstoorde relatie met ten minste één ouder. En dat terwijl ze in dit geval hun hulp zo goed kan gebruiken. Roxy, moeder van de driejarige Louise en getrouwd met Arthur, krijgt op de eerste pagina’s van het boek bezoek van enkele agenten die verschrikkelijk nieuws voor haar hebben: haar echtgenoot is bij een verkeersongeluk om het leven gekomen. Ze is totaal in shock en wendt zich tot haar buurvrouw Femke, die vaak voor Louise zorgt. Dan komt ze erachter dat haar man niet alleen in de auto zat: zijn stagiaire zat naast hem. Beide waren naakt. De waarheid druppelt genadeloos bij haar binnen: haar man had een affaire die hem letterlijk de kop heeft gekost.

Weerloos tegen het medeleven van de buitenwereld wordt Roxy’s leven op slag een leugen. Zij kan niet om Arthur rouwen, maar wordt wel verwacht dit te doen. Haar steun en toeverlaat zijn Femke en Jane, de assistente van Arthur. Met haar kan Roxy lachen, haar gedachten aan Arthur van zich af zetten maar ze kan alsnog haar ouders niet buitensluiten. Wanneer ze van de dood van hun schoonzoon horen, komen ze Roxy direct bijstaan. Maar of zij zit te wachten op een aan alcohol verslaafde moeder en een vader die zich in haar optiek niet ‘weet te gedragen’ in publiek, is een tweede. De moeizame relatie tussen Roxy en haar ouders komt steeds verder onder druk te staan, tot Roxy niet anders meer kan dan vluchten.

roxy

Roxy vertoont erg veel overeenkomsten met Dorst. Misschien wel teveel. Of misschien heb ik de boeken te snel achter elkaar gelezen. De dood, moeizame relaties en vluchten in zelfdestructief gedrag zijn allen overeenkomende thema’s. Het lezen voelde op enkele momenten aan als déjà-vu, in plaats van een nieuwe leeservaring. En toch stoorde mij dit uiteindelijk niet zo erg als ik tijdens het lezen wel enkele malen vreesde.

Dit komt door de fantastische stijl van Gerritsen. Ze weet als geen ander tot in de diepste kern van haar personages door te dringen en je als lezer een ongemakkelijk gevoel te bezorgen. Je een voyeur te laten voelen. Roxy is een gecompliceerd product van haar opvoeding, waartegen ze zich heeft verzet door met Arthur te trouwen. Dit neemt echter niet weg dat haar verleden haar weer inhaalt zodra haar echtgenoot wegvalt. Haar houvast lijkt Louise te zijn, maar ook met haar maakt Roxy enkele onherstelbare fouten.

Ik heb me meermaals geërgerd, ik heb me opgevreten, ik heb willen schreeuwen tegen Roxy, ik heb me verwonderd en ik ben uiteindelijk enigszins overdonderd achtergebleven. Het einde komt abrupt, zonder waarschuwing, en mijns inziens te vroeg. En toch klopt het. Dat symboliseert Gerritsen: het klopt gevoelsmatig niet helemaal, maar het is wel het enige juiste. Roxy is minstens zo mooi als Dorst, maar nog indringender. Mijn kennismakingen met Gerritsen blijven goed bevallen, hulde voor deze geweldige Nederlandse schrijfster.

Roxy – Esther Gerritsen €18,95

4 gedachten over “Recensie: Roxy

1. Mijn recensie komt dit weekend op mijn blog. Als ik de jouwe zo lees, dan denk ik dat het goed is dat dit mijn eerste boek van Gerritsen is. Ik zie sommige zaken toch iets anders, zonder de voorkennis van Dorst. Leuk! Ben benieuwd wat je er van gaat vinden.

2. Mooie recensie! Ik ben ook van plan om dit boek te gaan lezen. Ik moet echter nog even wachten, want er ligt nog een hele stapel boeken die ik ook ga lezen :) een kleine tip: mooi dat je ‘mijn inziens’ gebruikt, maar correct is ‘mijns inziens’ ;)