Recensie: Kom hier dat ik u kus

Griet op de Beeck – Kom hier dat ik u kus: uitgeverij Prometheus

Mijn eerste Nederlandse -correctie: Vlaamse- boek van 2015 is een veelbesproken, veel bejubelde Kom hier dat ik u kus van Griet op de Beeck. Het is na Vele hemels boven de zevende de tweede roman van deze Vlaamse schrijfster. Beide boeken worden geprezen om de stijl. Zoals zo vaak bij dergelijke populaire boeken vroeg ik me af: zou ik net zo enthousiast worden, of er toch een andere mening op na houden?

Kom hier dat ik u kus bestaat uit drie delen: in elk deel wordt een nieuwe levensfase van de hoofdpersoon Mona belicht. Het begint bij de 9-jarige Mona, die haar moeder verliest door een auto-ongeluk. In tegenstelling van wat de buitenwereld van haar verlangt, mist ze haar moeder niet; de band tussen moeder en dochter is nooit erg goed geweest. Haar vader, die zich veelal terugtrekt en zich zo min mogelijk bemoeit met het huishouden, vindt algauw een andere vrouw, Marie. Mona en haar jongere broertje Alexander moeten haar ‘mama’ noemen, en hun vader trouwt al snel met Marie, met wie hij dochtertje Anne-Sophie krijgt.

In het tweede deel is Mona een twintiger, en zet ze haar eerste schreden op de arbeidsmarkt. Ze is dramaturge, en werkt voor een beroemde Vlaamse toneelschrijver. De band met haar vader en stiefmoeder is verstoord, wegens onuitgesproken problemen uit het verleden. Ze krijgt een relatie met Louis, een schrijver die haar keer op keer onzeker achterlaat. Het derde deel tot slot vindt plaats wanneer Mona de dertig is gepasseerd. Ze heeft nog steeds werk als dramaturge, maar laat veel over zich heen lopen. Ook haar relatie met Louis kenmerkt zich door teleurstellingen, en een passieve houding van Mona. Wanneer haar vader ernstig ziek wordt en herstel uitgesloten lijkt, wordt er echter iets in haar wakker. Een innerlijke stem moedigt haar aan eindelijk eens van zich af te bijten, haar eigen weg te vinden. Maar hoe doet ze dat wanneer ze zich als jong meisje al heeft ingeprent het anderen niet te lastig te maken?

kom hier dat ik u kus op de beekDeze eerste kennismaking met het werk van Op de Beeck is bijzonder goed bevallen. De stijl die ze hanteert is even genadeloos als gevoelig. Op de Beeck werpt haar lezers prachtige volzinnen voor de voeten, afgewisseld met rake constateringen en passages die zo schrijnend zijn dat ze twee keer gelezen moeten worden. Zoals het einde van deel één, waarin Mona als klein meisje zo wanhopig is haar nieuwe mama en zusje bij zich te houden dat ze zichzelf verwondt:

“Ziet ge? Nu heb ik mijn straf gekregen, komen jullie nu alstublieft naar huis?” (blz. 134)

Het is typerend voor het verhaal, waarin de psychologische ontwikkeling van Mona centraal staat. Mona is een stil, onzeker meisje die opgroeit tot een passieve vrouw die constant bang is mensen tegen de haren in te strijken en die kampt met verlatingsangst. Dit manifesteert zich dusdanig dat zij relaties aangaat met mannen die haar als voetveeg behandelen, zowel op professioneel als relationeel vlak. Ondertussen droomt ze van meer:

“Ik wou dat ik iemand was, dat denk ik ondertussen, en dat ik alles kon, of toch datgene wat ze van mij wilden. Ik wou het zelfvertrouwen van dat ene kind met die grote oren. (..) Ik wou een vader die ik meer kon helpen. Ik wou een moeder. Ik wou de mist boven de bergen, dingen om nooit meer te vergeten, en onweerstaanbaar zijn, dat ook nog.” (blz 187)

Kom hier dat ik u kus is een verbijsterend eerlijke, intense roman over een disfunctioneel gezin dat probeert overeind te blijven in de puinhopen van het leven. Het is een schitterend relaas over een jonge vrouw die haar eigen kracht ontdekt op een moment waarop alles haar uit de vingers lijkt te glijden. Deze persoonlijke ontdekkingstocht wordt door Op de Beeck gekleurd met een sierlijke, elegante schrijfstijl in prachtig Vlaams. Door geloofwaardige personages neer te pennen zorgt Op de Beeck er meermaals voor dat ik Mona, Alexander, Marie en de anderen door elkaar zou willen schudden om hun denkpatronen en gedrag te veranderen. Het is daarmee een even frustrerend als mooi relaas, waarin ik met veel plezier heb gelezen. Bovendien maakt Kom hier dat ik u kus nieuwsgierig naar Vele hemels boven de zevende. Griet op de Beeck is een schrijfster van wie ik graag meer ontdek.

Kom hier dat ik u kus – Griet op de Beeck €19,95

cropped-logo_ikleesnederlands_a_v2

15 gedachten over “Recensie: Kom hier dat ik u kus

1. Vele hemels boven de zevende stond al op mijn lijstje (tip van Literasa), maar deze nu maar vast toegevoegd. Je hebt het mooi beschreven.

2. Nu heb ik gezien mijn leeftijd en de hoeveelheid ongelezen boeken die ik hier heb staan stiekem de afspraak met mezelf gemaakt dat ik alleen nog boeken op mijn lijstje ‘die moet ik echt toch nog hebben’ zet wanneer ik een mooie en overtuigende recensie tegenkom. Enfin, wat ik wil zeggen: dit boek komt op dat lijstje van me. Met dank aan jou en indirect natuurlijk aan deze website ‘Ik lees Nederlands’.

3. Mooie recensie heb je geschreven, goed verwoord en motiverend om het boek te gaan lezen. Ik heb het boek net uit, vond het prachtig en ben ook erg nieuwsgierig naar het eerste boek van de schrijfster.