Recensie: Heb je me gemist?

Karen Rose – Heb je me gemist?: Uitgeverij De Fontein

De thrillers van Karen Rose zijn niet alleen spannend, maar ook opwindend. Sterke verhaallijnen worden in haar boeken altijd afgewisseld met romances, waardoor een interessante mix ontstaat. Maar hoe lang blijft dit geloofwaardig?

In Heb je me gemist? past Rose opnieuw haar gebruikelijke mix van romantiek en spanning toe, maar hier voelt het enigszins ongepast. Dat zal ik uiteraard toelichten. Het verhaal gaat over openbaar aanklaagster Daphne Montgommery, bekend van eerdere titels, en de kidnapping van haar zoon Ford. Dit gebeurt op het moment dat zij bezig is met de afronding van een zaak waarbij ze veelvuldig werd bedreigd door de familie van de verdachte.

De verdenking gaat direct uit naar deze familieleden, maar de waarheid blijkt heel anders in elkaar te steken dan Daphne had kunnen vermoeden. Om achter de waarheid te komen zal ze geheimen uit haar verleden moeten ontrafelen en zichzelf bijzonder kwetsbaar moeten opstellen. Gelukkig staat ze er niet alleen voor. Agent van Team Zware Geweldsdmisdrijven Joseph Carter helpt en ondersteunt haar. En dat doet hij niet alleen uit professioneel oogpunt.

heb je me gemist

Het verhaal zelf is goed opgebouwd. Vooral de eerste pagina’s knallen er goed in: Ford is gekidnapt en ontwaakt in een kille kamer. Hij is bang, gestrest en probeert grip te krijgen op de situatie. Rose sleurt hiermee haar lezers mee het verhaal in. Maar daarna wordt het tempo vertraagd. Het onderzoek van de politie, dat logischerwijs veel tijd in beslag neemt, wordt mijns inziens te uitgebreid verteld. Het boek telt meer dan 600 pagina’s, en dit werd mij uiteindelijk iets te gortig. Rose haalt er teveel details bij, en de spanning komt slechts mondjesmaat weer terug in het boek.

Daarnaast is er de romance tussen Daphne en Joseph. Ze werken nauw samen en ik snap de spanning tussen hen, maar Daphne is een moeder die niet weet waar haar zoon is, die in onzekerheid over zijn lot leeft en constant gespannen is. Ik vond het onbegrijpelijk dat er toch zoveel ruimte voor romantiek werd ingepast door Rose. Een beetje ongeloofwaardig. Toch blijkt de liefde tussen Daphne en Joseph helend te zijn, en bovenal van belang voor Daphne om in het reine te komen met haar eigen verleden.

De uiteindelijke dader laat zich in het begin nog raden, maar Rose kiest er halverwege voor om deze bekend te maken aan haar lezers. Hierna is het afwachten hoe lang de politie hem in het vizier krijgt. En dat maakt een beetje ongeduldig. Gelukkig is de grande finale wel goed opgezet, en komen veel verhaallijnen samen. Rose eindigt waar ze mee begon: met spanning, angst en ontluistering. Jammer dat ze dit gedurende de rest van haar boek niet vol wist te houden. Heb je me gemist? zit goed in elkaar, maar wist mij niet meer te verrassen. Jammer.

Heb je me gemist? – Karen Rose €19,99

Een gedachte over “Recensie: Heb je me gemist?