Recensie: De val van Jakob Duikelman

Anne-Marieke Samson – De val van Jakob Duikelman: Uitgeverij Arbeiderspers

Het is bijna 2015, maar voordat het nieuwe jaar begint plaats ik nog een laatste recensie voor Een perfecte dag voor literatuur op dit blog. Het laatste boek is tevens een bijzondere: De val van Jakob Duikelman van Anne-Marieke Samson. Het is een verhaal over een gestructureerde man die in steeds chaotischer situaties wordt gedwongen, een opstandige tienerdochter en een Thaise echtgenote die even doortastend als verleidelijk is.

Allen hebben hun geheimen. Jakob verzwijgt voor zijn familie dat hij kanker heeft en nog maar enkele maanden te leven heeft. Ook op zijn werk, hij is buitengewoon opsporingsambtenaar voor de afdeling oorlogsmisdaden van het ministerie, weten ze van niks, en dat houdt hij graag zo. Dit betekent echter wel dat hij een dubbelleven leidt. De enige met wie hij openhartige gesprekken voert is Rebecca, een mede-patiënte die hij weleens in het ziekenhuis treft.

Disi, de tienerdochter van Jakob, doet zich voor als brave dochter, maar wordt op school beinvloed door een Nigeriaanse oorlogsmisdadiger. Omdat ze zelf half Nigeriaans is, voelt ze een connectie met hem, en ze wordt zelfs koerier voor de drugs die deze Be Free verkoopt. Thuis kan ze hierover niet praten, maar ze vertelt Mai wel dat ze verliefd is. Mai, haar stiefmoeder uit Thailand, ziet haar huwelijk met Jakob steeds meer verslechteren. Zij wil dolgraag een eigen kindje, maar weet niet dat Jakob zich heeft laten steriliseren. Ze vindt steeds meer troost in de armen van Jakobs beste vriend, maar kan hiermee de steeds groter wordende problemen thuis niet ontsnappen.

jakob duikelman boek

De vele leugens, valse voorwendselen en visies op problemen die zich vormen, werken als een magneet: ik wil weten waar het heengaat met deze vreemde personages, welke keuzes zullen ze nog meer maken? Tot hoever reikt de chaos? De grande finale, waarbij Jakob na jarenlange rust op zijn werk eindelijk weer eens met een oorlogsmisdadiger wordt geconfronteerd is even absurdisch als subliem. Het getuigt van grote creativiteit en fantasie van Samson, die debuteert met deze roman. Dit komt verder naar voren in haar schrijfstijl. Deze is speels, sarcastisch en bevat veel humor.

Het verhaal wordt vlot gebracht, er zit tempo in en het is verrassend absurd. De val van Jakob Duikelman is echter onderdeel van Een perfecte dag voor literatuur, en erg literair vond ik het niet. Eerder een roman. Het mist in mijn optiek verdieping, kadering en lagen. Ja, het verhaal bevat meerdere thema’s en de maatschappij wordt -vooral tegen het eind- flink op de hak genomen maar is dat literatuur? In mijn ogen niet. Literatuur is voor mij een boek dat mij nieuwe inzichten verschaft, mij doet denken over allerhande zaken en het verhaal zelf en vooral op meerdere manieren gelezen en geïnterpreteerd kan worden. Zoals Alles hiervoor van Andre Platteel, dat ik eerder las voor Een perfecte dag voor literatuur.

Maar dit gemis neemt niet weg dat Anne-Marieke Samson een heerlijk boek heeft geschreven met fijne personages, wiens onhebbelijkheden eerder charmant dan afstotend zijn en wiens groei boeiend is om te volgen, met een prettige stijl en humor, die in elke zin doorschemert en absurde verhaallijnen die getuigen van groot talent. Hiermee is De val van Jakob Duikelman een fraaie afsluiter van 2014. Het is echter niet het literaire pareltje waar ik stiekem wel op hoopte.

De val van Jakob Duikelman – Anne-Marieke Samson €19,95

Benieuwd wat de andere bloggers van Een perfecte dag voor literatuur van dit boek vonden? Lees het hier.

4 gedachten over “Recensie: De val van Jakob Duikelman