Recensie: Duisternis

Gillian Flynn – Duisternis: Uitgeverij Boekerij

Na het lezen van Verloren vrouw snakte ik naar meer Flynn. Ik ben ontzettend geprikkeld door haar stijl, en was benieuwd of dit ook in andere boeken zo sterk zou overheersen. Toen ik onlangs een boekenbon kreeg, was Duisternis van Gillian Flynn dan ook een van de aangeschafte titels.

In deze thriller laat Flynn haar lezers kennismaken met de onderlaag van de Amerikaanse samenleving. Het gezin Day, bestaande uit moeder Patty, dochters Michelle, Debby, Libby en zoon Ben. De vader, Runner, is grotendeels uit beeld verdwenen, maar wanneer hij verschijnt, zorgt hij enkel voor problemen. Patty heeft een eigen boerderij, maar zit tegen een faillissement aan. Haar kinderen groeien op in armoede, maar ze probeert, met hulp van haar zus Diane, er het beste van te maken. Hun leven komt tot een abrupt einde in een januarinacht in 1985, wanneer Patty, Michelle en Debby overlijden. Ze zijn vermoord, op brute wijze afgeslacht, en Ben wordt hiervoor veroordeeld.

Ruim twintig jaar later wordt Libby benaderd door een groep fans van moordzaken die geloven in Bens onschuld. Libby heeft als klein meisje echter tegen hem getuigd, omdat ze meende hem gehoord te hebben, maar weet ze wel zeker dat Ben schuldig is? Gedreven door onrust begint ze een zoektocht naar de waarheid. Hierbij moet ze haar eigen demonen confronteren, maar zal ze erachter komen wat er werkelijk is gebeurd? En hoe onschuldig is Ben eigenlijk? Tijdens haar zoektocht ontmoet ze haar vader, komt ze meer te weten over het privéleven van Ben, de vrienden die hij erop nahield en zijn relatie met Diondra. Welke rol spelen de gebeurtenissen van die bewuste januaridag bij de moord?

gillian flynn duisternis

Duisternis is waarlijk een duister boek. De onderste laag uit de samenleving wordt in de spotlight gezet, en wat er uit het donker komt kruipen, is niet altijd iets wat het daglicht kan verdragen. Flynn tovert een waar rariteitenkabinet uit haar hoge hoed, inclusief vreemde moordzaak-verslaafden, een getraumatiseerde vrouw die liever steelt en bedriegt dan iets van haar leven maakt, gestoorde tieners, duivelaanbidders en klaplopers. Dit is interessant, maar ik kreeg af en toe het gevoel dat Flynn het er te dik bovenop legde. Er leek geen enkel ‘normaal’ persoon te bestaan in de wereld die ze met Duisternis creëerde. Dit neemt echter niet weg dat het best een interessante mix personages opleverde, die de moeite van het verkennen waard bleken.

Vooral Libby is een verademing. Eindelijk eens niet een perfect gebalanceerd, meelijwekkend slachtoffer maar een rasechte mini-crimineel. Ze steelt, staat negatief in het leven, is liever lui dan moe en profiteert haar hele volwassen leven al van de liefdadigheid van anderen, zonder zelf ooit een vinger uit te steken om haar situatie te verbeteren. Haar herinneringen zijn vaag, en haar vertrouwen in Ben is nihil. Zodra ze hem echter ziet, verandert ze van houding en optiek. Dit zorgt voor een boeiende combinatie van ontwikkeling en terugblikken.

Middels flashbacks wordt zowel het verhaal van Ben en Patty vertelt, hoe zij de bewuste januaridag hebben beleefd en wat er gebeurde dat heeft geleid tot de moorden. In de tegenwoordige tijd is enkel Libby aan het woord. Wat je als lezer ontdekt tijdens de flashbacks past als kleine puzzelstukjes in het grote geheel, en Flynn werkt gestaag naar het einde toe. Hoewel je dit merendeels ziet aankomen, heeft Flynn toch nog een verrassing voor haar lezers in petto. En het is deze verrassing die in mijn optiek teveel uit de lucht kwam vallen. Jammer, want hierdoor, en het gebrek aan opbouwende spanning gedurende het grootste deel van het boek, is het toch een soort anti-climax.

Zorgt dit ervoor dat Duisternis niet de moeite waard is? Absoluut niet; het is een intrigerend boek. Duisternis zit goed in elkaar, de personages zijn even opmerkelijk als intrigerend en Flynn heeft een schrijfstijl die rauw en prikkelend is. Ik heb Duisternis met veel plezier gelezen, maar mijn zenuwen werden niet op de proef gesteld. En dat had ik toch enigszins verwacht. Zeker na Verloren vrouw.

Duisternis – Gillian Flynn €10,-

2 gedachten over “Recensie: Duisternis