Recensie: Dorst

Esther Gerritsen – Dorst: Uitgeverij De Geus

Haar nieuwste roman Roxy staat op mijn must read lijst, maar alvorens daaraan te beginnen vond ik dat ik Dorst eerst moest lezen. Om alvast kennis te maken met de stijl van Gerritsen, met Gerritsen zelf. En zo geschiedde.

Dorst vertelt over de moeizame relatie tussen moeder Elisabeth en dochter Coco, die flink onder spanning komt te staan wanneer Elisabeth ongeneeslijk ziek blijkt te zijn. De opening van het boek, waarin Elisabeth haar dochter onverwachts tegenkomt in de stad en haar ter plekke besluit mede te delen dat ze kanker heeft, is treffend voor hun relatie.

‘Sorry’, zegt Elisabeth, ‘ik had het niet zo moeten zeggen. We worden hartstikke nat.’ De tas verbergt ze achter zich. ‘Dat je…misschien…maar niet zeker?’ ‘Het is niet waarschijnlijk dat je met zoiets nog lang leeft.’ ‘Niet waarschijnlijk?’ ‘Waarschijnlijk niet.’ ‘Jezus.’ ‘We moeten maar even bellen. We bellen. Ja? Bellen we?’

En dan gaat Elisabeth zo snel mogelijk weer terug de Overtoom over. (..) Zo snel als ze naar haar dochter toe wou, zo snel, nee sneller, wil ze nu bij haar vandaan. (blz. 11, 12)

Coco voelt zich geroepen om bij haar moeder in te trekken en voor haar te zorgen. Niet zozeer uit liefde, als wel om iets uit het verleden recht te kunnen zetten. Maar de situatie is ongemakkelijk, pijnlijk zelfs. Zowel voor moeder als dochter. Coco’s vriend Hans, haar vader en stiefmoeder begrijpen niets van haar keuze en laten dit ook duidelijk merken. Hierdoor stort Coco zich in een isolement, waarbij haar contact bestaat uit stroeve gesprekken met haar moeder. Elk van hen heeft haar eigen demonen, haar eigen oneffenheden uit het verleden waarmee ze in het reine proberen te komen, voor het te laat is. Maar in hoeverre zullen ze hierin slagen?

dorst

De kracht van Dorst zit ‘m niet in het verhaal zelf, maar in de vertelling van het verhaal. De dialogen, hoe stroef en kort ze ook mogen duren, zijn ontzettend sterk en de psychologische beweegredenen van de verslechterde moeder-dochter relatie komen beetje bij beetje naar de oppervlakte drijven. Esther Gerritsen houdt veel dingen vaag maar dit is juist de prikkelende factor van het boek. Ik raakte tijdens het lezen meermaals geirriteerd door het gebrek aan meer informatie, over het maken van tijdsprongen zonder uitleg, over het voorstellen van nieuwe feiten als logisch, zonder toelichting.

Maar het is een schrijfstijl die werkt. Die intrigeert, die je bij de les houdt en bovenal doet verder lezen. Dorst werkt koortsachtig goed en is onmogelijk weg te leggen. Gevoelsmatig moest ik door, moest ik meer te weten komen. Waarom is de relatie tussen moeder en dochter zo slecht? Wat is er voorgevallen? En wat maakt dat Coco toch zo graag bij haar moeder in wil trekken, wetende dat ze daar zelf allerminst beter van wordt?

De psychologische context is prachtig uitgewerkt en het verhaal kruipt onder je huid. Dorst is beklemmend, duister en briljant troeblerend geschreven. Dat Gerritsen expres raadselachtig blijft in haar opzet en dialogen, pakt goed uit. Dorst is een roman die je bijblijft. Die onder je huid kruipt, blijft nazinderen en vooral doet verlangen naar meer. Meer Gerritsen, meer van haar schrijfstijl en meer mystiek die ze opwerpt. Chapeau.

Dorst – Esther Gerritsen €12,50

6 gedachten over “Recensie: Dorst

1. O, Tessa, Dorst ga ik ook lezen na het lezen van je recensie! Maar ‘Roxy ‘ is echt een prachtig boek wat je ik je ook aanraad te lezen. Ik was bij een lezing van haar en ze noemde Roxy ook, zoals vaak het laatste boek, haar beste boek.

2. Ja, ze is echt een interessante auteur met diepgang! Ik hou van haar schrijfstijl, heel uniek ook volgens mij. Ze vertelde ook dat ze erg van Griekse mythes houdt en dat verwerkt ze ook in haar boeken…