Recensie: Mijn vader was een NSB’er

Elmer den Braber – Mijn vader was een NSB’er: Uitgeverij De Spion

De titel zegt het al: dit is een controversieel boek. Het behandelt namelijk een thema waar niet veel over gesproken wordt in de literatuur, namelijk; hoe is de Tweede Wereldoorlog voor een kind van een NSB’er geweest? En vooral: hoe was het na de oorlog voor ze?

Mijn vader was een NSB’er vertelt het verhaal van Elsa Aaldering. In 1945 wordt haar vader in Weesp opgepakt en naar het voormalige SS-concentratiekamp in Vught gebracht omdat hij ‘fout’ was in de oorlog. Hij was een NSB’er. Elsa heeft dit echter nooit aan haar familie verteld, maar wanneer ze op een zomerse dag allen bij elkaar zijn, besluit Elsa haar kinderen en kleinkinderen het hele verhaal te vertellen. Wie was haar vader? Waarom werd hij NSB’er en wat is er in Vught gebeurd?

Mijn vader was een NSB'er - cover voorkant

Elmer den Braber heeft duidelijk onderzoek gedaan voor dit boek. Hij vertelt uitgebreid over het leven in Weesp, de omgeving en de geschiedenis van de stad en laat Elsa’s wereld voor je ogen tot leven komen. Hierin slaagt hij goed, maar misschien een beetje te goed. Het verhaal heeft vooral in het begin weinig vaart. Er wordt veel aandacht besteed aan de details, maar de meeste hiervan hadden wat mij betreft achterwege kunnen worden gelaten. Ook verderop in het boek besteedt Den Braber uitgebreid aandacht aan details, maar hier is het niet zozeer storend, maar een toevoeging aan het verhaal omdat de beeldvorming hiermee compleet wordt.

Het verhaal dat Elsa vertelt is even schokkend als nuancerend. Puur fout bestaat, zonder meer. Maar het fout dat Elsa’s vader was, is niet puur. Hij deed het uit bescherming van zijn gezin, hoe walgelijk de uitwerking daarvan ook moge zijn. Gelukkig maakt Den Braber er niet een soelaas voor de arme NSB’er van maar blijft hij realistisch. Zijn schrijfstijl is vlot en toegankelijk, en hij heeft gaandeweg het verhaal nog een aantal verrassingen voor zijn lezers in petto. Qua spelfouten viel het boek echter tegen, maar ik heb vernomen dat deze er voor de volgende druk al uit zijn gehaald.

Mijn vader was een NSB’er is een onthullende, mooie roman die zonder de overvloed aan details en spelfouten nog mooier uit de verf was gekomen. Den Braber laat goed zien wat de psychologische impact het verzwijgen van de waarheid voor Elsa heeft en hoe ze hiermee omgaat. Ware het niet voor het langzame begin en de overdaad aan details, dan had ik volop kunnen genieten van dit boek. Nu heb ik toch veel stukken vluchtig doorgelezen. Jammer, want het verhaal verdient meer.

Mijn vader was een NSB’er – Elmer den Braber €19,45

Mijn recensie is onderdeel van een blogtournee, die ik bij deze heb afgetrapt. Benieuwd welke bloggers de komende dagen nog meer dit boek recenseren? Klik dan hier.

3 gedachten over “Recensie: Mijn vader was een NSB’er