Recensie: Laat me jou zijn

Petra Kruijt – Laat me jou zijn: Uitgeverij Zomer & Keuning

Nederlandse chicklit wordt steeds beter, en de door de wol geverfde chicklitauteur Petra Kruijt laat met haar nieuwste roman Laat me jou zijn zien hoe sterk dit genre inmiddels gegroeid is.

In haar nieuwste boek legt Kruijt de focus op twee personages: Lisan en Susan, twee zusjes. Lisan, de jongste, is eigenlijk niet zo gelukkig met haar leven. Ze vindt haar werk niet uitdagend genoeg, in de liefde wil het maar niet vlotten en ze staat altijd maar in de schaduw van haar veel succesvollere zus Susan. Susan zelf vindt echter het tegenovergestelde; die uitdagende baan brengt haar geen voldoening, de druk van haar vader om te presteren en succesvol te zijn weegt zwaar op haar schouders en haar trouwe vriend Michael benauwt haar ook. Tijd dus om het roer om te gooien: Susan emigreert naar San Fransisco.

Lisan en haar ouders zijn stomverbaasd, maar het vertrek van Susan biedt kansen voor Lisan om eindelijk uit de schaduw van haar zus te komen en haar eigen leven in te delen. Ze kan de woning van Susan overnemen, ze sluit vriendschap met Michael en solliciteert met succes op de vacature van de voormalige baan van haar zus. Beetje bij beetje neemt ze het leven van Susan over, maar verliest ze zichzelf daarbij niet uit het oog? En zal Susan in San Fransisco vinden wat haar thuis in Nederland maar niet lukte? En tegen welke prijs?

petra kruijt laat me jou zijn

Laat me jou zijn heeft me op alle fronten verrast: wat een te gek, grappig, meeslepend en romantisch boek. Ik ben met mijn neus in het verhaal van Lisan en Susan gedoken en ben in sneltreintempo door het verhaal gevlogen. Petra Kruijt schrijft toegankelijk, vlot en met een gezonde dosis humor. Ik heb meermaals gegniffeld maar bovenal meegeleefd met beide zusjes. Het leventje van Susan in San Fransisco spreekt dankzij de levendige beschrijvingen van de stad en haar inwoners erg tot de verbeelding, maar Kruijt laat ook duidelijk zien wat de mindere kanten van emigratie naar Amerika zijn.

Hierdoor blijft het boek realistisch. En dit is ook te merken aan de personages. Zowel Lisan als Susan komen bijzonder goed uit de verf. Hun twijfels, onzekerheden en slechte kanten worden met de liefde neergepend, zoals alleen een trotse, trefzekere schrijver dat kan. Daarnaast is de plotontwikkeling goed ingedeeld. Elke maand wordt ingeleid met een tussenpagina met een leuke quote van een liedje, film of gezegde erop, zoals Susie Q, California king bedΒ en Wake me up in San Fransisco. Deze fijne hints naar de volgende paar hoofdstukken werken verfrissend en zijn bovendien origineel.

Het verhaal, Kruijts schrijfstijl en de personages -zowel de hoofdpersonages als alle bijfiguren; het werkt. Laat me jou zijn is absoluut een van de leukste boeken van dit jaar.

Laat me jou zijn – Petra Kruijt €14,99

8 gedachten over “Recensie: Laat me jou zijn