Recensie: Shotgun Lovesongs

Nickolas Butler – Shotgun Lovesongs: Uitgeverij Ambo Anthos

Mannelijke vriendschappen zijn vaker bezongen in de literatuur (denk bijvoorbeeld aan het recentelijke Ventoux van Bert van Wagendorp) maar Shotgun Lovesongs is wel een zeldzaam mooie ode aan vriendschap, loyaliteit en het leven.

Het boek draait om de vriendschap tussen vier vrienden uit een boerendorpje in Wisconsin: Lee, een beroemd muzikant, Henry, een loyale familieman die in het dorp is gebleven met zijn vrouw en jeugdliefde Beth, Kip, die met succes afreisde naar Chicago maar nu toch terugkeert naar het dorp om daar de oude fabriek op te kopen en Ronny, een alcoholistische rodeo-rijder die vanwege een ongeluk niks meer kan en mag doen. Dit bijzondere allegaartje aan mannen blijft elkaar trouw opzoeken, bij onder andere bruiloften. Het eerste deel van Shotgun Lovesongs beschrijft de samenkomst van alle vier de mannen voor de bruiloft van Kip.

Hier gebeuren echter dingen die hun vriendschap ernstig op de proef stelt. Verhoudingen blijken niet zo goed te liggen als gedacht, en elk van hen blijft gedesillusioneerd achter. Hierna deelt het boek zich op in verschillende stukken; de geschiedenis en het heden wordt bezien vanuit elk van de vrienden, maar ook vanuit hun echtgenotes, die vaak een scherper zicht op de gang van zaken hebben dan de mannen zelf. Er wordt een nieuw licht geworpen op situaties die zich hebben voorgedaan, gevoelens worden onder de loep genomen en vriendschappen worden opnieuw gewaardeerd.

shotgun lovesongs

Wat ik zo mooi vind aan Shotgun Lovesongs is dat het niet alleen gaat om de vriendschap tussen de vier mannen, maar ook over hun drang om te ontsnappen aan hun huidige situatie. Of dat nu, in het geval van Lee, is om een manier te vinden om terug te keren naar Wisconsin na de hele wereld te hebben gezien, of zoals Henry, wiens relatie met Beth een flinke deuk oploopt. Of Ronny, die gevangenzit in het beeld dat zijn vrienden van hem hebben gevormd, maar stiekem niets liever wil dan alles achter zich laten maar zich hier nooit toe in staat acht. Of Kip, die zijn beste vriend verraadt om er zelf beter van te worden maar uiteindelijk slechter eindigt.

Opgeborrelde gevoelens, onuitgesproken woorden, angst voor het (on)bekende, jaloezie, afgunst en ongelooflijke loyaliteit wisselen elkaar af in dit meesterlijke boek. Shotgun Lovesongs is keihard binnen gekomen, en telt voor mij nu al als een van de meest indrukwekkende romans die ik dit jaar las. Nickolas Butler schreef eerder korte verhalen, en debuteerde met deze roman, die over zijn geboortestreek Wisconsin gaat. Ik vermoed dat het dorpje dat hij beschrijft, ontsproten is uit zijn eigen herinneringen aan het landelijke Wisconsin. De dorpsgenoten, het landschap, de aantrekkingskracht van het dorp en het effect ervan op zijn hoofdpersonages; allen zijn even goed uitgewerkt en dragen op formidabele wijze bij aan de ontwikkeling van zijn hoofdpersonages.

Butler schrijft helder en dromerig tegelijk. Zijn omschrijvingen van het dorpse leven spreken enorm tot de verbeelding. Je ziet het zo voor je. Dit draagt bij aan de band die je met het boek en haar personages krijgt. Kip, Ronny, Lee en Henry zijn de diepst uitgewerkte -en tevens geloofwaardige- mannelijke personages die ik in tijden leerde kennen. Hun liefde voor elkaar, voor Wisconsin, voor hun vriendschap en voor hun naasten is bijzonder, ontroerend en bovenal erg realistisch.

Shotgun Lovesongs komt bij je binnen als een op hol geslagen rodeostier, en laat je confuus, beduusd en onder de indruk achter. Wat een wonderschoon verhaal.

Shotgun Lovesongs – Nickolas Butler €19,99

2 gedachten over “Recensie: Shotgun Lovesongs