Recensie: De taarten van Marie

Claire Sandy – De taarten van Marie: Uitgeverij De Fontein

Heel Holland Bakt meets Desperate Housewives. In deze verrukkelijke roman van Claire Sandy wordt het beste van Bridget Jones gemengd met op en top Britse cakekunsten. Met een vleugje afzien, een korreltje jaloezie en heel veel liefde.

In De taarten van Marie ziet Marie het niet meer zitten; de zorg voor haar drukke huishouden, met een tienerzoon en een opstandige tweeling, haar fulltime baan als tandarts en de quality tijd die ze met manlief Robert moet doorbrengen zonder compleet in te storten, breken haar op. Haar overbuurvrouw Lucy helpt ook niet echt om haar zelfvertrouwen een boost te geven. Als perfecte huisvrouw weet zij elk feestje op te fleuren met haar prachtige bakcreaties en voortreffelijke voorkomen. Marie bestempelt haar als ‘aartsvijandin’ en zweert net zo’n goede taartenbakster te worden als Lucy, met als grande finale het topstuk aanleveren voor de schooldag.

Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Baksels mislukken, de druk neemt toe en haar kinderen herkennen hun moeder niet meer terug: wat is er gebeurd met de vrouw die hen liever voorverpakte broodjes hotdog voorschotelde dan kunstig in elkaar geflanste broodjes? Wanneer Robert problemen krijgt op zijn werk en Marie zelf in het nauw komt bij haar tandartspraktijk, kunnen zelfs haar taarten haar niet meer helpen.

marie taarten

Het geheel doet nog het meest denken aan Bridget Jones. Ook Marie is onhandig, sociaal niet erg vaardig, onbeholpen en vooral grappig. Haar prioriteiten liggen nogal eens verkeerd en haar wereldbeeld mag ze ook weleens bijschaven, maar het is een lieve vrouw die het beste wil voor haar familie. Haar buurvrouw Lucy wordt gepresenteerd als de perfecte vrouw; alles in balans, altijd keurig verzorgd, maakt de mooiste, lekkerste taarten en heeft een gelukkig huwelijk. Ik voorspelde het einde van het boek enigszins door in te schatten dat uiterlijk niet alles is, maar er zitten zeker een aantal onverwachtse plotwendingen in.

Ik heb een haat-liefde verhouding met dit boek. Het koste me veel moeite om in het verhaal te komen. De gebeurtenissen worden overdreven grappig gepresenteerd, de voorvallen deden geknutseld aan en ik vond het moeilijk een band te krijgen met de personages. Ik ergerde me zelfs lichtelijk aan de onhandigheid en het vertekende zelfbeeld van Marie; waarom kan ze niet gewoon blij zijn met wat ze heeft? Maar beetje bij beetje wonnen Claire Sandy en haar gecreëerde personages mijn hart. Die Marie is lang zo verkeerd nog niet, en ook Lucy werd, naarmate het boek vorderde, menselijker. Daarnaast presenteert Sandy hilarische figuranten, in de rol van Marie’s werknemers Aileen en Lynda.

Is De taarten van Marie zo leuk als ik had verwacht? Nee. Ik vond de schrijfstijl van Sandy vooral in het begin te geknutseld, te zeer Helen Fielding nastrevend. Gelukkig veranderde dit; hoe meer ik las, hoe leuker ik het begon te vinden. De taartcreaties van Marie (en Lucy) spreken tot de verbeelding, het water liep me meermaals in de mond en elk personage bleek zijn of haar goede kanten te hebben. Het verhaal nam bovendien een paar fijne wendingen, waardoor het alsnog een feest werd om te lezen.

Ik heb dankzij Claire Sandy nog nooit zoveel zin gehad om een aflevering van Heel Holland Bakt te kijken. Gelukkig heb ik een receptenboekje erbij gekregen, zodat ik op een winterse zondag zelf mijn innerlijke Marie tot leven kan laten komen.

De taarten van Marie – Claire Sandy €19,99

10 gedachten over “Recensie: De taarten van Marie

1. laat je niet afremmen door mijn recensie alleen. Mede-blogsters Biebmiepje en Jenny (van Jennysbookcase) waren juist wel erg enthousiast. Heb je hun recensies ook gelezen? Misschien plaatst dat het een en ander in perspectief?