Recensie: Verstrikt

Eveline Karman – Verstrikt: Uitgeverij Fontein

Seks, geweld en moord; klinkt als de perfecte mix voor een geslaagde thriller, toch? Ik was dan ook erg benieuwd of Verstrikt zo verleidelijk zou zijn als de omslag beloofde.

Verstrikt bestaat uit twee verhaallijnen. Aan de ene kant is er Eline. Wanneer Boris, de baas van Eline, verdwijnt, gaat ze in haar eentje op zoek naar hem. Hoewel de buitenwereld denkt dat hij, zoals wel vaker gebruikelijk is, voor een paar dagen afwezig is, vertrouwt Eline de zaak niet. Ze ontdekt dat hij een afspraak had met ene Rosalie, met als aanwijzing 211. Ze duikt in de verdwijningszaak en ontdekt dat hij een afspraak had met een escortdame, voor een onderzoek. Maar dan begint iemand haar lastig te vallen. Ze wordt achtervolgd en ontvangt dreigbrieven. Is ze op de goede weg? Wat is er met Boris gebeurd?

Aan de andere kant is er Desi. Deze hoerenmadam heeft haar eigen high class escortbureau en runt deze met strenge hand. Ze neemt het niet zo nauw met de regels en wetten en heeft zelfs een arts gestrikt om valse verklaringen over haar meiden af te leggen zodat ze geld kan aftroggelen van rijke klanten. Gesnuffel in haar zaak wil ze absoluut niet, en Eline wordt haar dan ook een doorn in het oog. Er staat teveel op het spel, en als Desi iets niet wil, is het verliezen.

verstrikt

Eveline Karman is van huis uit journaliste. Ze schrijft onder ander voor Grazia en LINDA. En dit merk je. Ze weet hoe ze de aandacht van haar lezers erbij moet houden en dit resulteert in een onderhoudende, spannende thriller over de louche zaken in de escortwereld. Ze schrijft uitgebreid over de wantoestanden waarmee Desi zich bezighoudt en geeft ook de werkende dames een gezicht en gestalte. Ik vond de hoofdstukken over Desi en haar escortbureau dan ook het interessantst. Eline als personage is namelijk wel goed uitgediept, en je snapt als lezer haar beweegredenen zeker ook, maar ze is een beetje truttig. Niks mis mee, maar ze steekt wel erg af tegen de dames van lichte zeden.

Bovendien is Eline makkelijk te beรฏnvloeden. Na een ontmoeting met Rosalie is ze dusdanig van haar onder de indruk dat ze haar uiterlijk probeert aan te passen, om net zo chique en elegant over te komen als Rosalie. Gelukkig verliest ze haar onderzoek naar Boris’ verdwijning niet uit het oog en is dit slechts een zijpad dat Karman inslaat. Het mysterie van Boris’ verdwijning en de vorderingen van Eline’s onderzoek blijven als een huis overeind staan. Ondanks de kleine zijpaden die Karman soms bewandelt, keert ze steeds weer trouw en snel terug naar het hoofdverhaal. Verstrikt biedt een scala aan thema’s, verhaallijnen en ontwikkelingen en Karman heeft dit goed weten te bundelen.

Verstrikt is haar thrillerdebuut, en het is meteen een ijzersterke. Karman weet waar ze over schrijft, ze boort nieuwe gronden aan en ze houdt de aandacht van de lezer er goed bij. Ik zie uit naar haar volgende thriller.

Verstrikt – Eveline Karman โ‚ฌ18,99

3 gedachten over “Recensie: Verstrikt